annakm 0 Postad 15 September , 2009 Hej! Vi har en vansinnigt läckade motor. Tidigare har det varit motorolja och diesel, vilket vi nu verkar ha åtgärdat en bit av. Nya läckor dyker dock upp i rasande takt och just nu läcker det hydarulolja i mängder från locket till hydrauloljetanken. Det läcker under kryss men aldrig när båten ligger stilla. Det hade läckt ca 2-3 dl under helgen vi var ute. Locket verkar ha någon typ av kula i sig som har gått sönder. Vi vill täta locket så att hydarulolja inte rinner ut men finns det risk att vi förstör något då? Är det tänkt att det ska vara någon typ av luftning och vad kan hända om den tätas igen? /Anna Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
brstfanp 9 Postad 15 September , 2009 Hej! Det ser ut precis som locket på min hydraulpump, kopplad till en Farymann-diesel. Jag hade lite oljeläckage vid oljelocket. Trodde först att det var för att locket inte tätade ordentligt. Som en tillfällig lösning så skar jag till en packning av en tetrapak. Lite bättre. Läste i instruktionsboken där det stod att man ska fylla olja till det undre strecket på oljestickan (när oljan är kall). Jag hade för säkerhets skull fyllt till det övre. När oljan blir varm expanderar den upp till övre märket. Har man, som jag fyllt kall olja till övre märket så rinner oljan ut. Kanske inte med en gång - utan när man kryssar - innan oljan svalnat. ./stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
annakm 0 Postad 15 September , 2009 Hej och tack för svar. Visst är det det Faryman locket hör till. Just denna gång lyckades vi faktiskt med konsttycket att segla både in och ut till brygga och naturhamn och slapp använda motorn så det borde inte ha med varm olja att göra (första gången någonsin, vi är mäkta stolta :-) Det läcker så väldigt mycket bara, det ligger och skvätter överallt så vi vill helst slippa det helt och hållet. Det kan ju inte vara tanken att det ska läcka flera dl hydraulolja på kall motor i kryss? Kan det finnas en tanke att släppa ut oljan vid för högt tryck och som nu i vår har blivit trasig och släpper ut olja hur som helst? Och vad skulle hända om man tätade den permanent? Usch och fy för alla läckage. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
brstfanp 9 Postad 15 September , 2009 Låter mycket skumt. Så ska det inte vara. Jag har inte funderat på vad det är som skramlar inuti locket och hur det funkar. Skulle kunna vara någon sorts backventil/övertryckventil... Jag skulle prova att försöka tvätta ut locket så bra det går med fotogen eller liknande, om det är något smuts eller kladd som satt igen. Kolla på: http://shipman28.nu/tekniktips/motor/faryman.htm och prova att ringa Torulf eller f.d. Volvo flygmotor. Eller prova att fråga på Scampiförbundets forum. De flesta har yanmarmotorer, men några Farymann finns det... ./stefan Scampi 5213 Vindil Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
annakm 0 Postad 15 September , 2009 Hmm,det låter som en bra idé. Vi ska tvätta och kolla. Det kommer väl att sluta med att det är Torulf som får rycka in igen och beställa något från Tyskland. Problemet är bara att vi har lovat att fixa ett litet häfte med Faryman-bilder till Torulf och vi har bara in skam nog att komma dit utan att ha med den och typ en flaska Whiskey eller nått som tack för all hjälp... Torulf är nog min idol :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 9 Oktober , 2009 Åtgärdade samma problem genom att förlänga ventilen med ett plaströr, så högt som det finns plats för, och inte fylla hydraulolja över min-märket, oftast ännu mindre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser