Gå till innehåll
söndag 22 september 2024
Anthen

Köpa ekolod

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har tänkt att köpa mig ett ekolod till båten, är inte så jätteinsatt i detta så jag behöver därför hjälp med vad det är jag behöver för ekolod.

Jag ska använda ekolodet till lite fiske, vattentemperatur, kunna se botten.

Det behöver inte vara någon färgdisplay eller jättehäftiga grejer. Men det ska fungera.

 

Det får också gärna vara 256 eller färger så att man ser något på displayen.

Jag har tittat på Eagle ekoloden som såg fina ut till rätt pris.

 

Tacksam för hjälp!

 

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dom såg bra ut bägge två, speciellt det andra.

Det verkade ha allt jag behöver och det var en stor och tydlig skärm.

Hur är funktionaliteten och kvalitén på Eagle ekoloden?

 

Dom verkar ju vara lite billigare än andra märken.

 

Mvh

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har själv ett Cuda 300 på min segelbåt

fungerar alldeles utmärkt,lättföstålig meny och det viktigaste tydlig skärm eftersom det sitter ute och solen bländar

MVH Fransson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Manual på engelska vad det gäller den på Wiking marin... tycker dock att den ser riktigt intressant ut... skall nog åka ut och kolla den på plats, och kanske köpa...

Förresten: Kom det ingen lag för något/några år sedan att all manual även skulle finnas tillgänglig på svenska...?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eagle och Lowerance är samma tillverkare, men Lowerance säljs dyrt i specialbutiker medan Eagle i varuhusen. Så funkar det i USA, i Sverige vet jag ej.

För 10 år sedan sade en säljare till mig att Lowerance fylldes med kvävegas, men inte Eagle. Vet ej om det var/är sant.

Min Lowerance X65 från 1999 höll i 10 säsonger. Jag fik köpa nytt då jag böjde kabeln så mycket under 10 års tid att kabelskärmn vid kontakten gick av. Men den funkade efter lödningen, men jag hann köpa X96 innan dess.

Köper man Eagle/Lowerance då bör man även köpa en kåpa att skydda lodet under transporter i väskan, även om jag tycker att 250:- är dyrt för en plastbit.

Vad skall Ni ha svenska instruktioner till? Torka rumpan eller elda grillen med?  Oftast har ekoloden så bra menyer att ingen instruktion behövs, och alltför ofta är översättningar till svenska dåliga och ibland utelämnar finesser.



Senast ändrad av jan_af_lisoe | 17 september 2009 | 16:03

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det får nog bli att beställa ett sådant, någon som har beställt något från den sidan förut? Jag tyckte den såg lite halv luffig ut.

 

Vad gäller brukanvisningar, finns det så mycket funktioner och finesser så man ens behöver läsa brukanvisningen? Jag är inte helt blåst när det gäller teknik, engelsktalande är jag också.

Så det betalar jag inte extra för.

 

 

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har köpt min X96 från Viking Marine - funkade jättebra.

Dock man skall vara medveten att det handlar om grå import så ev. garantianspråk måste riktas dit, inte mot generalagenten. Men de ligger under samma lagstiftning som genneralagenten, dvs att konsumpenköpslagen gäller.

Men med det prist som de hade på Eaglen så är det inget att fundera över...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ett Garmin 140..kanon grejer.

Billigt ca 1500kr

Snabb uppdatering.

Enkelt att använda.

Visar vatten/batteri

Åker i å ur min fiskeväska hela tiden men funkar kanon ändå.

/Denne

post-28619-1394236099,5805_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anthen för sjutton hakar, lås tråden, Netsplit har ju gett dig svaret, O O guds allsmäktigeFlört. Har själv inget ekolod på min båt, men ofta ute i en väns som har en Garmin 140, riktigt kanonbra, titta på det!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha, Vet inte vad ni anser billigt men 25000kr är lite över vad jag hade tänkt mig för ett ekolod.

 

Bra tips annars nu vet jag lite vad jag ska titta efter.

 

 

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...