larban 68 Postad 15 September , 2009 Jag har en äldre dieselmotor i min båt (Iveco 8041) som går väldigt fint och bra, men det blåser orkan när man öppnar oljelocket. Det är alltså inte tätt i toppen. Jag tänker att det är insugsventilerna som inte håller helt tätt och har tänkt att slipa in ventilerna under vintern. I samma veva går jag väl igenom resten av delar också som jag kan komma åt. Vill gärna ha synpunkter på om NI motorkunniga här på forumet tror som jag att övertrycket i ventilkåpan kommer från slitna/ fel ställda ventiler, samt om ni tror jag kan råda bot på detta genom att slipa in ventilerna och ställa ventilspel/ lyftare. Eller är blåsten i Ventilkåpan normal och jag bara åker på med ett leende. Tips mottages gärna. ps. Jag ställer alltid ventilspelet varje säsong, enl. bok, så jag utesluter att det är fel. ds. /Lars Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Holliday 0 Postad 15 September , 2009 Kan vara kolvringarna eller ventilstyrningarna som inte sluter tett. Senast ändrad av Holliday | 15 september 2009 | 17:13 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
larban 68 Postad 16 September , 2009 Borde inte motorn ta olja och ryka blått om det är kolvringarna? Tror jag ska hyra utrustning för att kolla kompet allra först i alla fall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flummo 2 Postad 16 September , 2009 Läckage genom insugsventilen går ut genom insuget. Läckage genom avgasventilen går ut via avgasröret. Ingen av dessa tar vägen genom vevhus/topplock = det är inte där ditt problem är. Kolvringar och ventiltätningar/ventilstyrningar är det som håller avgaserna borta från vevhus etc. Jag vet hur mycket läckage som är normalt på en sån motor, men om du har ett problem med den så är det dom grejerna jag skulle börja med att kolla... Senast ändrad av Flummo | 16 september 2009 | 10:36 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
larban 68 Postad 16 September , 2009 Tack. Jag satt just och tänkte detsamma. såklart är det så. Ska som sagt kolla kompet innan jag gör något med motorn. Motorn funkar faktiskt problemfritt, så det kanske är mer på plats med en översyn av delarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 16 September , 2009 Kan det inte vara så att undersidan på kolvarna sätter en massa luft i rörelse? Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 16 September , 2009 Borde väl balanseras mellan kolvarna..när en är uppe är en annan nere ..sammanlagt råder volymbalans..så luftrörelsen torde hålla sig runt vevaxeln och aldrig komma upp ovanför topplocket ? --- Jag skulle tagit bort kåpan, kört motorn och och tittat/känt varifrån *orkan*-luften kommer. Nu spekulerar jag fritt, så det kan bli hur fel som helst: Otät ventilstyrning har jag svårt att tro skulle orsaka *orkan* (då borde det glappa såpass rejält att det skramlar oroväckande). Otät ventilstyrning på insugs-sidan ger väl normalt blårök (då en liten del av överskottsoljan från vipparms-smörjningen sugs ner i cylindern via ventilstången i stället för att rinna tillbaks till oljetråget). Skadad topplockspackning, typ cylinderlopp till droppoljekanal (alltså en kanal där överskottsoljan från vipparms-smörjningen rinner tillbaks till oljetråget) skulle jag kunna föreställa mig skulle kunna skapa ett övertryck under kåpan.. Senast ändrad av Gunnar_ | 16 september 2009 | 20:12 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
djme 0 Postad 17 September , 2009 Det du skal göra är ett leakdown test, det talar om hur mycket luft som smiter förbi kolvringarna. Blåset är det övertryck som blir av den kompression som läcker neråt. 20% leakdown är inte helt onormalt på en motor som är OK /Mikael Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser