Gå till innehåll
fredag 31 januari 2025
larban

Slipa in ventiler.

Rekommendera Poster

Jag har en äldre dieselmotor i min båt (Iveco 8041) som går väldigt fint och bra, men det blåser orkan när man öppnar oljelocket. Det är alltså inte tätt i toppen. Jag tänker att det är insugsventilerna som inte håller helt tätt och har tänkt att slipa in ventilerna under vintern. I samma veva går jag väl igenom resten av delar också som jag kan komma åt.
Vill gärna ha synpunkter på om NI motorkunniga här på forumet tror som jag att övertrycket i ventilkåpan kommer från slitna/ fel ställda ventiler, samt om ni tror jag kan råda bot på detta genom att slipa in  ventilerna och ställa ventilspel/ lyftare.
Eller är blåsten i Ventilkåpan normal och jag bara åker på med ett leende. Tips mottages gärna.

ps. Jag ställer alltid ventilspelet varje säsong, enl. bok, så jag utesluter att det är fel. ds.

/Lars

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan vara kolvringarna eller ventilstyrningarna som inte sluter tett.



Senast ändrad av Holliday | 15 september 2009 | 17:13

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Borde inte motorn ta olja och ryka blått om det är kolvringarna? Tror jag ska hyra utrustning för att kolla kompet allra först i alla fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läckage genom insugsventilen går ut genom insuget. Läckage genom avgasventilen går ut via avgasröret. Ingen av dessa tar vägen genom vevhus/topplock = det är inte där ditt problem är.

Kolvringar och ventiltätningar/ventilstyrningar är det som håller avgaserna borta från vevhus etc. Jag vet hur mycket läckage som är normalt på en sån motor, men om du har ett problem med den så är det dom grejerna jag skulle börja med att kolla...



Senast ändrad av Flummo | 16 september 2009 | 10:36

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack. Jag satt just och tänkte detsamma. såklart är det så. Ska som sagt kolla kompet innan jag gör något med motorn. Motorn funkar faktiskt problemfritt, så det kanske är mer på plats med en översyn av delarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det inte vara så att undersidan på kolvarna sätter en massa luft i rörelse?

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Borde väl balanseras mellan kolvarna..när en är uppe är en annan nere ..sammanlagt  råder volymbalans..så luftrörelsen torde hålla sig runt vevaxeln och aldrig komma upp ovanför topplocket ?

---

Jag skulle tagit bort kåpan, kört motorn och och tittat/känt varifrån *orkan*-luften kommer.

Nu spekulerar jag fritt, så det kan bli hur fel som helst:  Oskyldig

Otät ventilstyrning har jag svårt att tro skulle orsaka *orkan* (då borde det glappa såpass rejält att det skramlar oroväckande).

Otät ventilstyrning på insugs-sidan ger väl normalt blårök (då en liten del av överskottsoljan från vipparms-smörjningen sugs ner i cylindern via ventilstången i stället för att rinna tillbaks till oljetråget).

Skadad topplockspackning, typ cylinderlopp till droppoljekanal (alltså en kanal där överskottsoljan från vipparms-smörjningen rinner tillbaks till oljetråget) skulle jag kunna föreställa mig skulle kunna skapa ett övertryck under kåpan..Obestämd



Senast ändrad av Gunnar_ | 16 september 2009 | 20:12

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det du skal göra är ett leakdown test, det talar om hur mycket luft som smiter förbi kolvringarna. Blåset är det övertryck som blir av den kompression som läcker neråt. 20% leakdown är inte helt onormalt på en motor som är OK

/Mikael

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...