masthead 0 Postad 15 September , 2009 Har i sommar gått en segelutbildning och har blivit biten av detta fantastiska tidsfördriv. Tidigare har jag frågat lite om val av första båt. Jag har en ganska klar bild på vad jag vill ha nu. MEN nu är det så att vi kommer med stor sannolikhet att flytta till Hollnad vid jul. Då kommer nästa fråga är det någon som har erfarenhet kring att segla i Holland samt om någon har erfarenhet kring båtägande där. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 15 September , 2009 Hej! Om jag var du skulle jag avvakta med att skaffa båt tills jag hunnit bekanta mig med området. Det är så speciellt där med grunda sjöar och kanaler och en massa broar så det är svårt att ge råd. Hoppas ni får det bra där. Hälsningar, Kalman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 15 September , 2009 Nederländerna är ruskigt båttätt. Och en stor del av båtlivet sker på grunda vatten/kanaler. Skall man ta sig de sörre kanalerna är 2m, helst 1,8 max djupgående. Vill man kunna segla i Waddenzee bör man inte sticka över 1,4, helst ännu mindre och helst kunna stå på botten vid ebb. Dvs en båt med fällköl eller dubbla kölar. Annars är man tvungen att hålla sig utanför de Friesiska öarna, vilket är ren havssegling. Dessutom i tättrafikerat område med få hamnar och jobbiga förhållanden. Man kan gå innervägen genom Nederländerna från Delfzijl i norr till Vlissingen i söder utan att masta av, genom den s.k. Staande Mastroute. Men många övriga innervägar kräver fällbar mast. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
masthead 0 Postad 15 September , 2009 Det låter besvärligt med segling där, är det då så att man ska behålla sin motorbåt :-( Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaidin 291 Postad 15 September , 2009 En Albin57'a kommer du långt med. Trailer och fällköl. Dock lite trångt om man är många... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 15 September , 2009 Deppa inte för mycket! Det finns långt värre öden i livet än att prutta runt i holländska kanaler och stanna för litet bitterballen och en öl när lusten faller på! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
masthead 0 Postad 15 September , 2009 Ja det är sant, man får väl ha en nice träsnipa där och komma hem och segla en månad varje sommar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
explano 0 Postad 15 September , 2009 Glöm kanaler och sjöar! Satsa på havssegling! Jag har bott 12 år i Belgien (1999 -2001) och haft min båt i Oosteende. Jag var medlem i en båtklubb som hette Flanders bankar, där vi organiserade eskaderseglingar över Engelska Kanalen till Ramsgate och åter under veckändar. Vi seglade ofta till olika holländska hamnar. Varje vecka träffades klubbens medlemmar (dom som ville) på en pub i hamnen och hade mycket trevligt. Båtlivet i den här delen av Europa är levande och varierat. MEN - skärgård saknas. Sjökorten måste förnyas varje halvår eftersom sandbankarna utanför de belgiska och holländska kusterna flyttar på sig ständigt (strömmar). Men genom medlemskap i en båtklubb får du vänner som lär dig tekniken. Räkna med tidvatten! Men det lär man sig också. Ibland den hårda vägen genom att räkna fel och köra fast i en sandbank. Det brukar lösa sig. Att segla över Engelska Kanalen är en STOR upplevelse, speciellt under nattsegling. Genom att segla tillsammans med andra har du tryggheten och erfarenheten i gruppen. Seglare håller ihop. oavsett var man än är i världen. Hamnarna är trevliga och LEVANDE - fullt med restauranger och pubar. Ett verkligt fint båtliv! Gratulerar till om du kan segla där! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
masthead 0 Postad 19 September , 2009 HEJ IGEN Tack för alla svar, jag har lite svårt att slita mig från tanken att inte segla i Holland men med min rutin det vill säga ingen så känns öppethavsegling lite för avancerat för mig. Jag läste någonstans att det fanns klubbar för folkbåtar i Holland är det någon som vet något om detta. Det skulle kunna vara ett alternativ då jag seglat lite folkbåt och tycker det verkar vara en trygg och bra båt för en nybörjare som mig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
explano 0 Postad 20 September , 2009 Hej igen! Ett bra alternativ är att kolla om det finns båtklubbar som har båtar där man seglar tillsammans med andra medlemmar. Den båtklubb jag var med i i Belgien var just en sådan. Vi hade en 32-fots segelbåt i en hamn i Westescheelde i Holland dit man körde på en knapp timme från Bryssel. Sedan seglade vi efter kusten och, som sagt, över Kanalen, under veckändar. Då fanns det alltid mer erfarna seglare med ombord och det var en MYCKET lärorik skola kan jag lova. System att båtklubbar har egna båtar är ganska vanlig just i Belgien och Holland. Du kan kolla med Svenska Båtunionen, som borde kunna ge dig adress till deras systerorganisation i Holland, där du kan leta vidare. Tappa inte modet och inspirationen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
masthead 0 Postad 28 September , 2009 Är det någon som vet något om liknade båtklubbar i Holland, vi kommer att bo i regionen runt Breda, Eindhoven. Har i svaga ögonblick funderat på att plocka ner en Aquador 23:a, Kan ni ge mig några reflektioner på vilket jag har mest utbyte av. Det känns som att åka lite kanaler med Aq kan vara ett alternativ. Eller. Någon med erfarenhet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser