Gå till innehåll
fredag 01 november 2024
poppi

Ryckig gång

Rekommendera Poster

Hej,

har varit här med denna fråga tidigare och trodde jag fått ordning på detta men icke.

Har en Mercrusier 454 magnum V8 365 hk från 94. Problemet är att motorn hackar till när jag kör i eller över marchfart, från 3500 varv och uppåt. Det märkliga är att det aldrig uppstått när jag kör på lägre varv, jag har inte haft ett enda hack när jag ligger under 10 knop.

Har hällt på med k-sprit varje gång jag tankat sen problemet med ryckig gång började och trodde att jag blivit kvitt problemet förra sommarn då ryckningarna försvann. Sen när jag sjösatte i våras så kom det tillbaka och nu har jag inte blivit av med fenomenet på hela sommaren. Var ute i helgen och körde 7 distans på Lördag samt 7 distans på söndag.

Gick ur hamnen, körde upp båten i 3700 varv i ca 3 sjömil hade några ryck. Saktade ner för 5 knop i 10 minuter, inga ryck , gasade på till 4000 varv och körde ca 2 distans, inte ett enda ryck. Söndag körde vi hem, första 2 distansen kom det några ryck saktade ner för 5 knop, sen gasade jag och körde sista 3 milen utan ett enda ryck. Har även gjort någon entaka nysning.

Bränslet är OK, bytar insatsen i vattenavskiljaren varje år. Hade med mig en kompis som är båtmekaniker, vi tömde den ena för att se om där var vatten eller smuts i filtret men det såg bra ut.

Tändningen? Fel tändstift? Glapp i någon kabel.Skit i förgasaren?

Har som sagt inte haft ett enda hack i gången när jag kör lungt, bara när jag kör på och ibland när jag kör på så hackar motorn ibland,ibland inte.

Oehört tacksam om det finns någon där ute med tips. Vill bli av med detta nu.

MVH Kristoffer

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

är tändstiften bytta?

Det känns som du har någon sorts tändningsproblem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag bytte tändstift inför förra säsongen (när jag köpt båten) Kan det vara stiften när den går bra ibland och ibland inte? 

Kristoffer

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har liknande problem på min bil och min mekaniker är inne på tändstift just nu efter har bytt tändkaset innan. Bara en liten parantes i båtvärlden...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Salstad- har du samma problem att i bland går motorn felfritt för att sedan nästa gång ha ryckig gång?

Isåfall kan du väl meddela hur det gich för dig?

Annan undran, problemet började när jag hade helt nya stift, kan det va fel på något stift?

Kristoffer

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Har fått ordning på mitt problem med ryckig gång, det var ett bränsleproblem, fukt. Har ju provat länge med k-sprit men det har inte riktigt löst problemet. Fick ett tips från en kompis som mekat hela sitt liv, att man kunde prova att hälla i röd sprit i bensinen och problemet är löst. Inte en misständning på ca 40 nm.

Sen att mitt backslag havererade i söndags  en annan historia..........Rynkar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

Har fått samma problem. Hur mycket t-sprit häller du i, i förhållande till bensinen?

MVH

Magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

100 liter bensin, 5 liter rödsprit. Efter 1a tanken 2 liter på 100 liter bensin.

Kristoffer

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag upplever att jag har samma problem med min Mercruiser 5.0. Får ett varvtalsfall när jag puttrar i marschfart men aldrig på låga varv eller på max.  Men man skiter fan på sig mitt ute på sjön!

OM det inte är samma fel...kan något paja när jag häller rödsprit i tanken?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej det tror jag inte. Tror bara att rödspriten gör så att vattnet förbräns. Mitt problem är löst.

Kristoffer

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja då är det bara ut och prova i helgen! Ännu en anledning att övertala familjen ge sig ut på sjön Glad

Tack för ditt snabba svar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...