Gå till innehåll
måndag 03 februari 2025
surfamera

Har jag förstört mitt batteri

Rekommendera Poster

Hej, mitt batteri är stendött och jag undrar om jag kan ha förstört det. Det är helt nytt, båten levererades i mitten av juli och vi har varit ute fem gånger. Nu var det stendött. Det var bara tuta och kör me båten och jag har inte känt till någon huvudströmbrytare eller så (Ryds568) och har splunda inte stängt av strömmen ....någonstans måste det sitta en huvudströmbrytare...ska kolla det i morgon.

Iaf går det inte att ladda batteriet så ajg undrar om det månne är rökt...

:( Mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tar inte batteriet emot strömmen eller startar inte laddaren? Många moderna laddare kan inte starta upp laddningen om det inte finns motspänning i batteriet.

/Björn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det står charging på laddaren....det är pyttelite spänning kvar eftersom jag kunde tilta motorn yttepttelite...alltså jag hörde och såg att det rörde sig lite grann...jag har testat en gammal hederlig laddare och en sprillans som jag köpte i förrgår. Jag har laddat 2 dygn med den gamla laddaren och 1,5 dygn med den nya...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du har ingen voltmeter du kan mäta spänningen med? Är spänningen under 11 V (Kan variera beroende på batterityp) är risken stor att det har sulfaterat och är mer eller mindre permanent förstört. Här finns en länk hur man eventuellt kan fixa till det. Länk

Prova annars att googla på sulfatering

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du har väl någon sorts indikering på laddaren som visar hur mycket den anser att den laddar alternativt hur laddat batteriet är.

Att du inte får ut ström betyder inte att batteriet är slut utan kan ju lika gärna vara ett annat elfel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låter som ett garantiärende. Gå tillbaka till leverantören och reklamera batteriet

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag ska ringa säljaren och kolla ang. reklamation men vill bara säkerställa att jag inte gjort något knasigt med batteriet. Båten är en Ryds 568GTI och jag har inte stängt av efter varje tur med någon speciell strömbrytare utan bara använt tändningslåset...jag vet att det på större båtar sitter någon form av huvudströmbrytare men har inte hittat någon på min båt. Jag fick inte heller några instruktioner när båten levererades. Något måste ju ha dragit ur strömmen...

/M

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu är jag ju ingen expert på batterier men OM du har haft något som har legat och dragit ström så är det ju inte batteriets fel att det har blivit tömt och slut och inte går att ladda mer.

Leta efter en huvudströmbrytare och finns det ingen så bör du installera en sådan.

Med ett fräscht batteri i båten kan du kolla om du har något som ligger och tar ström. Låna eller köp en tångampere mätare och mät.

Och om batteriet inte går att ladda med två olika laddare så kan du räkna med att det är rökt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eftersom det är lätt att misshandla batterier genom djupurladdning brukar det vara svårt att reklamera om man inte gör det inom några veckor. Tyvärr.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla bra svar! Om det är något som drar ström så är det ju felkopplat av säljaren. Länspumpen ska väl inte dra ur batteriet på två veckor under sommaren!? Säljaren hade monterat styrningen åt fel håll samt dragit kablarna helknasigt och lyckats med några andra knasiga grejor så mitt förtroende för dom är botten kan jag säga.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur i hela friden kopplar man styrningen åt fel håll? Visst man kan göra fel men nog kollar man att motorn svänger åt rätt håll när man vrider ratten?

Är det mycket vatten så skulle väl länspumpen kunna dra ur batteriet. Det är väl självläns på din båt? Länspumpen skall väl bara användas i nödfall?

Denna har huvudströmbrytare, har inte alla det?

http://www.blocket.se/orebro/Ryds_568_GTS_22499202.htm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En elektrisk pump som pumpar så liten höjd, c:a 0,5 m drar inte mycket energi.

Den drar c:a 2A om den pumpar 10 l/minut. Regnar det 250 mm under sommaren blir det ungefär 2000 liter vilket tar 200 minuter att pumpa ur. Inte över 4 timmar alltså. 4 timmar blir 8 Ah och c:a 10 % av batteriet. Detta är räknat i överkant. Troligen bara 3-5Ah under en sommar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej är det ett riktigt marinbatteri är det nog inte kört att få igång det igen, sätt det parallellt med ditt bilbatteri när motorn går med hjälp av startkablar i 30 minuter, sedan laddar du det som vanligt i din laddare

Det som sliter mest på batterierna är just djupurladdning. Men har man inte stängt huvudbrytaren när man lämnat båten är det väl svårt att hävda garanti..

Lycka till

/Danjel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nä, alla båtar har tydligen inte längre någon klassisk huvudströmbrytare. Alltså en sådan där grov manuell bautabrytare som helt bryter bort batteriets ena pol ifrån varje tänkbar förbrukare/ =möjlig felkälla?

Gissar att orsaken kan vara en anpassning till nya erfarenheter i form av ständigt uppdaterad garantiärende-statistik?

Tänker mig att glappande huvudbrytare i laddkretsen gett alltför många dyrbara fel, eftersom den batteri-frikopplade generatorspänningen väl då plötsligt kan stegras så att exempelvis ekolod, navigatorer och annat, inklusive generatorn själv, ofta havererat?

För övrigt tjuvkopplas det väl av nödvändighet mer friskt numera; tänker på apparatminnen, solceller och för all del länspumpar.

Rätt avsäkrat borde väl iaf brandrisken vara under kontroll även utan klassisk brytare?
I bilar saknas väl f.ö. alltid de där primära, och flata bandliknande, säkringarna med typiska värden runt 80 - 200 A nånting?
Båtar har ju helt andra säkerhetskrav så det sistnämnda är förhoppningsvis uteslutet, men i alla fall. I båtar utan huvudbrytare måste det väl åtminstone finnas sådana säkringar

Så, när allt kommer omkring så är kanske den klassiska huvudbrytaren sakta är på väg ut, ungefär som startveven på bilarna?
Med tanke på hur förbaskat illa brytarna ofta är konstruerade, så är kanske den utvecklingen dessvärre helt naturlig.
(Att tex ren koppar oxiderar, och att själva kontaktytorna isf frekvent behöver slipas genom att gnidas mot varann en smula i sidled vid varje tillslag, verkar fortfarande inte vara helt självklart hos konstruktörerna.)

Så, leta inte ihjäl dig efter en huvudströmbrytare. Den kan möjligen av nya - och tillsynes rätt goda skäl - vara ersatt med säkringar direkt intill batteriet.

Sulfatering av batteriet kan tydligen ibland vara godartad (vid fina kristaller) och reparerbar enligt punkt F på sid 9 i den detaljerade CTEK-sajten:

http://www.vastraostergotland.fro.se/dokument/smattogatt/Batterier_laddning_rev4.pdf

Så en långsam och envis laddning - som ju också föreslagits ovan - kanske ändå hjälper till slut?

Kostar ju inget att försöka, och ifall laddströmmen samtidigt mäts och dokumenteras så stärks väl i alla fall dina argument gentemot säljaren?

Senast ändrad av Thomas-1 | 16 september 2009 | 19:59

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Hade själv en nyare utombordare utan huvudströmbrytare. Blir vanligare å vanligare sa återförsäljaren då.
En dag efter flera år så var batteriet helt dött.
Efter en lång felsökning så fann jag felet. En enkel å simpel kombinationmätare innehållande en utetemeraturmätare, en mätare som visade laddningen av batteriet å nått mer.
Jag laddade upp batteriet på nytt. Efter den dagen så tog jag av ena polen efter att jag använt båten, å vips ingen mera dött batteri.

Mvh
Laand

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hehe, så du har numera en *huvudbrytare* fast det är aningen mer komplicerat (montera bort polsko:n från batteriet) Oskyldig

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

RYDS 568 GTI har en huvudbrytare som standard. Sitter i stuvfacket under toften där du sitter och styr. ca 20 cm från batteriet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hepp...det måste jag kolla, tack för tipset...jag kanske måste krypa ner i skuffen....på skissen jag har i instruktionsboken sitter det en strömbrytare bredvid batteriet men det finns inget där...de har alltså flyttat den...kollar upp det på torsdag. Hoppas på lite mindre vind så att jag kan dra lite makrill till helgen.

:)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...