Gå till innehåll
söndag 10 november 2024
Johan2222

Vilken täckställning - Sea Ray 260/275

Rekommendera Poster

Tänkte höra om någon har förslag på vilken täcksställning som passar en Sea Ray 260/275 med targabåge. Fästen i pullpit, A-ställning osv...förvaras ute. Typ av pressening?

Tacksam för förslag. Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om platsen där båten skall stå kan råka ut för kraftiga vindar bör du inte välja typen som fästs i pulpiten. Om vinden lyckas få tag i presseningen kan hela pulpiten ryckas av. Först brukar den lossa litegrann och dansar omkring på båten o gör stora skador. Blir ingen vacker syn...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Detta undrar jag också... Någon som har några konkreta förslag? Märke på ställning?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är infästningen av pullpit av så dåligt utfört att detta är ett vanligt problem på båttypen?

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har sett det hända på större Princess och Fairline som legat i vattnet över vintern men dom har som sagt varit i lite utsatt vindläge. Pulpiten sitter normalt enbart med skruv och inte med genomgående bult och brickor som man kanske hade önskat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då är det läge att vidta åtgärd. Är konstruktionen så undermålig att den inte håller för att sätta fast en vintertäckning i den, vad händer då om man går på däcket och tappar balanen och håller på att fara i sjön.

Kommer arvingarna förutom begravningskostnaderna, bli tvungen att bekosta en ny pullpit plus montering? Förhoppningsvis kommer den som monterar den nya pullpiten att sätta fast den med genomgående bult, med en regäl bricka under.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Ring till Press o son i Bromma så ordnar dom både ställning och press åt dig.

Jag har gjort det med både en 220 sundancer och förra året med min 270 sundancer.

Du får ritningar och hela kittet se nedan länk.

http://www.press-son.se/

Marcus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man har ju även sett en del pulpitar som lossat pga att ha slagit i båt eller kaj bredvid. Med en meter hävarm så är inte några tre fyra mm skruv i plasten det starkaste precis

Ang täckning så är ju inte krymplast fel. Den sitter garanterat på plats och är mycket tålig. Tyvärr dyrt här i Sverige

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sea Rays pulpit är bultad genom däck, muttrarna känner du på insidan under tyget, så det håller absolut att fästa i.  Gör som föregående skribent säger, kontakta press och son i Bromma.  I deras enorma register finns alla båtar med, din också.  Sen plockar de ihop ett paket in till sista skruv som sedan passar båten perfekt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De Sea Ray jag sett har inte haft genomgående bult. Lär säkert skilja. Man kan ju tänka sig att de äldre har genomgående.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min Sundancer 260 från 2000 har pulpiten fäst med genomgående, tror faktiskt att detta är standard på SeaRay.

Jag har en 9meters däckställning från NoTool med 4 benpar, 2 korta och 2 långa, funkar kanon.

4390:- på Fritidsportalen.se

/Robert

post-29106-1394236188,9634_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...