ErikBergman 0 Postad 14 September , 2009 Jag har en IW25 med en MD21, problemet är att den går dåligt under 1000 rpm det skakar jättemycket så jag undviker att köra motorn under 1100 rpm. Jag har lämnat in spridarna på kontroll och de var OK, kompressionsprov också OK. Motorn går annars bra på alla varvtalsområden över 1100. Är det någon som har något tips på vad det kan vara för fel ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pa28-pilot 0 Postad 15 September , 2009 Hej! Varför icke kontrollera att dina uppvisade rpm är verkliga! Kan ända att ....dina 1000 rpm är glada såna(!) och i verkligheten ligger du eventuellt på ca 500-600 rpm! Mvh, Fernando Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
henriknil 42 Postad 15 September , 2009 Hej Om motorn dessutom ryker med vit rök och du måste förmodligen ge rejält med gas vid start så tycker jag att du skall prova att justera insptutningstidpunkten genom att vrida insprutningspumpen ca 1 mm eller lite,lite så insprutningen startar nån eller ett par grader tidigare. Hälsningar Henrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ErikBergman 0 Postad 20 September , 2009 Hej, Var nere i båten idag och tänkte prova att vrida pumpen lite men en av de tre muttrarna sitter lite taskigt till så jag måste skaffa en special-nyckel för att få loss den. Jag blev också lite tveksam till om jag verkligen ska göra som du säger för det är en packning mellan pumpen och pumphållaren. Är det inte risk att den går sönder om man lossar och vrider? Motorn ryker inte vit rök, däremot lite blå rök, vet inte om det är normalt på en sån här gammal motor? /Erik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guzzlon 18 Postad 20 September , 2009 Smart att du inte började vrida på pumpen själv.Har man inte hållit på med sånt tidigare så ställer man lätt till det för sig..Eftersom motorn tidigare gått med den pumpinställning som du har skulle i allafall jag kolla allt annat först... Har du kollat matarpumpen som trycker fram bränslet till dieselpumpen??Den kan ju vara så slut att den inte pumpar tillräckligt på låga varv.På min Md21b är det bytt till en elpump,helt suveränt när man ska lufta..Om jag stänger elpumpen när motorn är igång så går den skitskumt..Så kolla sånna grejer först.. Lycka till och berätta om lösningen när du kommit på den.. /andreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ErikBergman 0 Postad 21 September , 2009 Hej, Har du något tips på var man kan köpa en elpump? /Erik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guzzlon 18 Postad 28 Oktober , 2009 Näe, men det är nog lätt att finna på en sån.. Hoppas att det löst sig för dig.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
larban 68 Postad 29 Oktober , 2009 Kolla på biltema, de har bränslepumpar för både diesel och bensin. Billigt. Jag köpte en till min diesel i båten men det visade sig att mitt problem var en spricka i stigar-röret i tanken. Kolla av detta också är mitt råd till dig, luftläckor på bränslesystemet ger dålig gång särskilt på tomgång, i alla fall på min. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser