Gå till innehåll
måndag 24 februari 2025
kaptenKrokben

Motorn går varm på tomgång men inte vid drift?

Rekommendera Poster

Hejsan!

Har numera bytt cirkulationspump i sötvattenkylningen på en YSM8 då denna var trasig och motorn gick varm.

Jag var ut idag och provkörde och allt verkade fungera fint (en termometer på blocket brevid termostaten för att övervaka). Men när jag skulle lägga till hände nått märkligt. Jag lägger till med båten och så låter jag motorn stå en stund på tomgång medans jag gör fast då rusar tempen väldigt mycket. Detta bådade inte gått tänker jag och stände av motorn innan kokning uppstod.

För mig verkar detta välditg konstigt? vad säger ni varför tror ni detta hände?

Luft i systemet?
Dålig impeller på sjövattnet som gör att vid låga varv kyler den ej?

Jag blir snart tokig på detta och monterar sjövattenkylningen permanenet.

// KaptenKrokben



Senast ändrad av kaptenKrokben | 15 september 2009 | 07:59

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan vara ute och cykla här.

Men jag skulle prova att montera bort termostaten,
för att se om det är den som inte öppnar som den skall.

//Iggy

Cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är inte helst säker på att något är fel.
När motorn belastas stiger temperaturen kraftigt och termostaten öppnar snabbt och mycket. Vid tomgång är temperaturstegringen långsam och liten, termostaten öppnar bara en smula. Sannolikt kan det då bli ganska höga temperaturer på vissa delar av blocket, beroende på var man mäter.
Men temperaturen skall naturligtvis inte stiga över ca 100 grader.

För att få någon ordning på detta skall du nog ordna en riktig temperaturmätare vars givare monteras inne i kylvattenkanalen på det ställe motortillverkaren bestämt. Har motor ingen temperaturmätare för kylvattnet? Eller varningslampa/summer? Om den sistnämda inte varnar (men fungerar) kan du nog ta det lugnt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pratade med en båtfirma som också förespråkade att inget egentligen är fel utan att så blir det eftersom cirkulationen i sjövattnet minskar och därför ökar temperaturen i sötvattnet också.

Jag tror det är jag som är lite väl  nojig numera när man är ut. Ska prova mer idag efter jobbet få se vad resultatet blir. Ska nog ta mig en titt på impellern också så inte den är sliten och levererar för lite vatten vid låga varv eller så kanske ett impellebyte lugnar ner den nojiga skepparen (dvs mig själv)

Tack för de kloka svaren!

// kaptenKrokben

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Om du först provar med ny impeller och detta bara hjälper lite så tror jag det är dags att renovera / vända locket eller byta sjövattenpumpen.

Har haft motsvarande problem dock med pentamotor men teorin att varmgång på tomgång har med sjövattenpumpen att göra borde gälla även en Yanmar motor.

Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan nog vara det som du är inne på. Dvs lägre fart på sjövattnet.

Medverkande åt fel håll är också musslorna som gärna bosätter sig i vattenintaget. Tyvärr frodas de och mot slutet av sommaren har de växt till sig så mycket att vattnet bara silar förbi och inte alltid räcker till kylningen av glykolvattnet.

Detta avslöjas lätt om man känner på slangen som leder vattnet ut i kröken där vattnet slutar sin färd för att kyla avgasslangen. (Eller som kanske i detta fall värma avgasslangen)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...