Gå till innehåll
fredag 01 november 2024
boppen

Biltema digital varvräknare & Johnson -94

Rekommendera Poster

Halloj!

Skulle vilja kika lite hur motorn varvar på båten och har letat lite efter en beggad Johnson original-varvräknare med den där lilla kabelsatsen som finns för att kunna koppal in varvräknaren direkt i kontrollreglaget (motorn är en 50hk).
Men nu såg jag att Biltema hade en (rätt ful) varvräknare som går att ställa om för 2-cyl motorer:

http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=158044

Enligt manualen såg jag att man ska koppla den på tändspolens minus alternativt till tänd-boxens varvräknaranslutning. Är det nån som vet om den signalen man får ut ur reglaget på en gammal Johnson funkar mot en sådan varvräknare. HAr sökt lite och man blir ju inte riktigt klok på om bilvarvräknare verkligen funkar på båtmotortillverkarnas varvräknaruttag?

Ha det gött!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För nästan alla modernare utb. skall varvräknaren skall kopplas till växelström från laddningsgeneratorn. Inte till tändsystemet. Vet inget om nända varvräknare, men är tveksam till att det kommer att funka.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du kopplar den som intruktionen säger funkar den säkert.

Vad som kommer ur reglaget är kanhända osäkert, men du kan ju alltid koppla om kablarna i reglaget så det blir vad varvräknaren vill ha..avbitare, snip-snipp. kabelsko kläm-kläm öch Voila!

Om det är växelström i uttaget så ska du snegla på varvräknare för diesel (sådana mäter frekvensen på växelströmmen från generatorn ).

Senast ändrad av Gunnar_ | 14 september 2009 | 22:52

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Koppla inte fast monterad varvräknare till en CDI-tändning utom möjligen induktivt via en pickupspole

Spänningen ut till tändspolarna ligger på ca 200 V. Det är för att uttrycka det milt, klart olämpligt att ha ledningar med så höga spänningar från motorn fram till instrumentbrädan.

I bästa fall funkar varvräknaren, i näst bästa fall funkar den inte och i sämsta fall går både varvräknare och CDI åt skogen. Jag skulle inte ta risken.

Det du har i uttaget är med största säkerhet växelspänning från generatorn. Om Biltemas dieselvariant funkar vet jag inte, men den bör i så fall gå att justera att stämma med generatorns poltal.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hallå!

Tack för tipsen, lät ju farligt det där med varvräknare ;-) Nu hade jag så tur att jag fick tag i en Johnson original inkl kablage för en 500 som skickas upp till mig, och då känns det ju inte värt att hålla på och prova med nåt annat (men det hade ju varit kul ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...