Gå till innehåll
fredag 19 december 2025
Lunde

Johnson 2-takt

Rekommendera Poster

Jag är spekulant på en Örnvik 481 HT med en Johnson 70 hk tvåtakt. Båt och motor från -87. Jag ringde en båthandlare i ett annat ärende och han avfärdade gamla 2-taktare helt, speciellt Johnson med separat oljesmörjning. 50% risk att motorn skär, påstod han. Han var säker att jag skulle köpa en 4-takt inom 3 år. Har någon rejält av erfarenhet av dessa motorer? Går de så illa som båthandlaren säger?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En 22 år gammal motor är ju ett riskinköp. Men skall du använda båten inomskärs eller i en mindre sjö där du inte hamnar i livsfara om motorn skulle paja så är det säkert ett billigt inköp som handlaren inte tjänar några pengar på. Fyrtaktare är dyra och kräver oftast dyr service.

Det normala med äldre Johnson är att man monterar bort oljesmörjningar och blandar 2% olja i bensintanken och då kommer inte motor att skära så länge du kommer ihåg att blanda in oljan.

Hur länge din Johnson håller beror till största delan hur den har behandlats under sina 22 tidigare levnadsår. Lycka till !!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Jag håller helt med jan_af_lisoe, men vill lägga till en sak. Om du köper en ny motor, titta även på de nya tvåtaktarna. Fullständigt konkurrensdugliga, drar ungefär lika mycket som en fyrtaktare, men är lättare och rappare. Något ljudligare dock. En avvägningsfråga med andra ord.

Mvh Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för vettiga svar. Jag har även tittat på en 481:a med en Mercury 40hk -97, men har avfärdat den pga för klen motor. Är det rätt eller fel? Båten väger strax under 400 kg. Har någon en åsikt om vad som är att föredra? Johnson 70hk -87 eller Mercury 40hk -97?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Lurig fråga! 40 hkr är väl lite på 400 gk båt. Med fru och barn får du svårt att plana upp. Å andra sidan fräschare motor....

Har du råd att ta en chans med 70 hkr? Dvs, om den packar ihop, kan du kosta på dig att uppdatera till en ny eller nyare?

Själv skulle jag satsa på 70 hkr.

Mvh Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst silviasurfarn

Har en Johnson 70 hkr -88 på en av mina båtar, en Flipper 570, och har kört den utan problem i 8 år nu. Ger den normal service, byter impellern regelbundet, vinterkonserverar enligt instruktionsboken. OCH har kvar VRO-pumpen. Allt fungerar perfekt och den går fint över hela varvtalsregistret. Jag vet faktiskt inte varför man ska vara rädd för VRO-pumpen, det finns ju en varningssignal om oljan inte kommer fram. Att signalen fungerar har jag testat vid några tillfällen. Det vore kul att höra varför man ska börja slabba med att blanda olja i bensinen isf att ha kvar VRO-pumpen ?

Här finns mer att läsa om VRO-pumpen:

continuouswave.com/whaler/reference/VRO.html

Senast ändrad av silviasurfarn | 17 september 2009 | 16:14

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...