Gå till innehåll
tisdag 12 november 2024
ulfa

havstulpaner dör i sötvatten?

Rekommendera Poster

Hej

När larverna till havstulpanerna har satt sig på skrovet, hur lång tid tar det innan de dör om man kör båten i sött-/bräckt vatten? Någon som vet?

Räcker det t.ex. att ta några timmars båt-åkande i Göta Älv?

Eller tar det längre tid? Timmar? Dygn?

Någon som vet eller har testat?

//Ulf

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Ulf.

Jag var på Vänern iår i 6dygn och har inte en enda havstupan iår inte ens på dreven. Så mer än 6dygn behövs med andra ord inte.

/Zinderella

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det gäller att göra det rätt tid också då havstulpanerna sätter sig fast i slutet av juli och början av augusti, dock även i bräckt vatten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OK, 6 dygn som övre gräns, någon som vet den undre, dvs minst antal timmar/dygn? Flört

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det hjälper nog till viss del då jag har förstått att många som ligger vid in/utloppet till Nordre älv har mindre problem med tulpaner, men detta kan ju också bero på att det är mycket rörelse på vattnet. Bräckt vatten är det ju i stockholms skärgård och där vet jag många som har problem med tulpanerna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej bräckt vatten hjälper inget, tulpanerna stortrivs tyvärr i bräckt vatten. Hade min lilla båt uppdragen under ca en vecka då tulpanerna satte sig, inga tulpaner kom nånsin på den..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag har min båt i nodreälv och där ligger den i några veckor på hösten jag har väldigt lite havstulpaner när jag tar upp den r-bert

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade massor av snäckor på en liten jolle som låg i saltvatten

Tog upp den och slängde den i dammen hår hemma. Där låg den i flera veckor utan att en enda snäcka hoppade loss :(

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Enligt naturskyddsföreningen tar det alltså ett par dagar innan de dör.

Om de redan har gjort sina kalkskal så kommer skalen givetvis sitta kvar även om de är döda.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade massor av snäckor på en liten jolle som låg i saltvatten

Tog upp den och slängde den i dammen hår hemma. Där låg den i flera veckor utan att en enda snäcka hoppade loss :(

För att få bort skalen bör du lägga båten i surt vatten, inte sött. :D

Syror löser upp kalken, men frågan är var du hittar en så försurad sjö att detta sker inom rimlig tid. De bästa sjöarna - dvs. de mest försurade - "förstörs" ofta genom att man kalkar sjön och tilloppen till sjön. :angry:

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra att veta att det inte hjälper att lägga båten i sockerlag. Växer havstulpanerna på hallonbåtar månntro. Vetenskapen testar alla varianter för att slippa använda gifter.

Nu är väl socker giftigt i större mängder förstås. Det är verkligen värt att testa alla varianter. Konstigt att problemet med havstulpanerna är så oändligt svårlöst. Den som hittar rätt lösning blir miljardär. Tänk alla fartygsbottnar. Hitta en grön variant och du är ekonomiskt oberoende.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...