Gå till innehåll
söndag 26 januari 2025
jorgan

Ohlson 8:8 vs Johnson 26

Rekommendera Poster

Hej!

Vi funderar på ny båt, där seglingsegenskaper, bekvämlighet och ståhöjd är ledord, och funderingarna går främst mellan Ohlson 88 och Johnson 26. Vore tacksamma om ägare till dessa båtar kan vägleda oss genom att säga lite om resp. modells för- och nackdelar.

/ Jörgen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Jörgen.

Jag har en Ohlson 8:8 och har stött på många som jämför den med Johnson 26 när de söker en liten båt med mycket utrymme. Själv har jag fyra ungar och en fruga att packa in när det är semester, och det går, men det blir lite tajt! Jag kan inte så mycket om Johnson 26:an men har du specifika frågor om Ohlson så ska jag försöka svara.

Mvh Hasse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Jörgen !
Om några dagar är det 1 år sedan vi hämtade vår Johnson 26.

Ståhöjd och bekvämlighet är det inga problem med i båten. Det finns väldigt mycket stuvutrymmen också vilket känns bra då man får undan sakerna, både inuti båten och ute i sittbrunnen. Sittbrunnen är rymlig och jag prioriterar att kunna sitta på scarndäck och styra och det funkar väldigt bra. Häckroder gör den lättmanövrerad men visst finns det tillfällen då det sitter ivägen.

När jag läste på om 26:an så läste man på många ställen att den var lite begynnelsevek men det har inte jag upplevt några problem med, det går att trimma bort.

Hittar du en Johnson 26 med en större motor än MD5 så prioritera den, MD5:an känns lite klen för 2,6 ton. Vi gör knappt 5 knop för motor vid 2000 v/m.

Vi har ingen spinnacker så hur båten går med spinn uppe kan jag tyvärr inte uttala mig om.

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaren! Återkommer med mer frågor när vi tittat runt mer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...