Gå till innehåll
fredag 07 februari 2025
Stream

Gött med Wallas

Rekommendera Poster

Har en Wallas Safeflame 800/220. I boken står det att man kan tillsätta 3-5 % karburatorsprit i tanken för att få bort paraffinslam och vatten.

Valde att inte ha värmaren på natten till lördagen och det var väldigt fuktigt i båten som än så länge saknar en takventil.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I Spånga finns det en kille som kallar sig värmedoktorn, och det han inte vet om värmare är inte värt att veta.  Här klistrar jag in ett inlägg som jag skrev här på MG för ett par år sedan:

Ska försöka förmedla vad Värmedoktorn tidigare har berättat för mig.  Wallas är en känslig värmare.  Eftersom den består av flera olika metaller kan det helt enkelt bli galvanisk korrosion i den om man inte är noga med skötseln.  Man ska blanda i 0,5% k-sprit i fotogenet vintertid, men det är endast för att binda fukten, inte för att motverka paraffinering.  Det skrivs då och då att fotogen paraffinerar vintertid, en sanning med modifikation.  Undrar om det någonsin har varit så kallt här i Stockholmstrakten att det hänt?  Jag kör min Wallas en gång per månad hela året, och som kallast vid minus 18 förra vintern.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...