Hzon 0 Postad 14 September , 2009 Hej Har en mercury 85 hk ifrån 1978. Har haft den inne på service p.g.a att den inte varavde fullt ut. När jag nu skulle ta den på en provtur så skakade motorn och kick ojämnt. Den varvade några hundra varv ifrån tomgång och dog. Fick sedan ej igång den. Kikade på tändstiften och det visade sig att det nu inte finns någon gnista vad kan det vara CDI eller Statorn? Vill så gärna få ordning på den innan den vinterförvaras! Tacksam för alla tips jag kan få. MVH /Andreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hzon 0 Postad 16 September , 2009 Är det ingen som har några tips på vad det kan vara. Vet inte hur jag ska bära mig åt för att kunna felsöka och gå vidare. En ny stator verkar ju gå på 2000:- så man vill ju inte bara chansa. Hur ska jag gå till väga? MVH /Andreas Senast ändrad av Hzon | 16 september 2009 | 20:02 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 17 September , 2009 Sökfunktionen ingen gnista ger en del bra tips som du kan prova. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Allard87 0 Postad 17 September , 2009 Jag fick liknande problem på min 89:a Dock så gick inte min ojämt innan. Utan den var bara helt död. Har du inte gnista på någon cylinder så kan det vara CDI boxen eller statorn. I mitt fall var det statorn. Kostade ca 5000kr. Mät startorns värden. Här kommer en sida där du kan se vad det ska ligga på. http://www.outboardparts.com/mercury/miscellaneous/troubleshootinghelp.htm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hzon 0 Postad 18 September , 2009 Tack för tipset. Får ta och kika på det under helgen. Kan man rent fysiskt se om statorn har tagit skada? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 18 September , 2009 mät tips ligger ute på de andra trådarna eller kolla wanmars svar. stator om det är den svarta är inte så dyr bytte min i år. 80hk-1980. innan du börjar mäta koppla bort dödarfunktionen för att utesluta överslag i kabelhärvan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rloc750 0 Postad 18 September , 2009 Har du haft den nyligen på service, inte skruvat med den efter att du hämtat den utan bara provat motorn, så hade jag åkt direkt tillbaka till servicestället utan att röra en pinal. Om du nu själv skruvar med den nu så kan du sen inte åka tillbaka och be dem titta på den utan att det går på en ny saftig räkning. Hälsn Robert Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Allard87 0 Postad 19 September , 2009 Den svarta statorn har ersatts av en röd modell. Pga mycket problem med den svarta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Allard87 0 Postad 19 September , 2009 Jag tror inte du kan se fysiskt om den är trasig, skulle va om det är ett kabelbrott. Men det är ju inte så enkelt att komma åt den. Måste ju få bort sväghjulet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser