Gå till innehåll
söndag 02 februari 2025
Tess

oljebyte mercruiser

Rekommendera Poster

Hej. Ska första gången byta olja i motor Mercruiser från 1992 (4.3LX) och drev (Alpha one gen II). Någon som kan ge lite tips på hur man göra detta smidigast? Vet ni dessutom hur myckat olja som ryms i motor resp drev så tas även de uppgifter tacksamt emot. Tackar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör motorn varm i sjön. Oljan rinner mkt lättare varm. Skaffa en oljebytarpump kör ner röret där oljestickan sitter.
På drevet skruvar du bara bort bottenpluggen o låter oljan rinna ut. Sen tar du en annan liten pump o skuvar fast ena munstycket i hålet för bottenpluggen o pumpar olja. Troligtvis har du en behållare nånstans på motorn som visar oljenivån i drevet. Det hade jag iaf på min mercrusier. Kontakta en båthandlare så fixar dom prylarna och rätt sort och mängd olja.

Lycke te

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alpha 2 och byte av oljan i växelhuset.

Det finns en smidig liten pump som passar på Quicksilvers olja (original oljan)
Vid byte av oljan brukar jag göra så här.

1. Skruva av locket till behållaren som sitter på motorn.
2. Skruva ur den nedre pluggen på drevet och sätt en bunke under för att samla upp oljan, en 2l glasskartong räcker.
3. Öppna den övre pluggen på drevet så börjar det rinna ur. (Skaffa en slagmejsel det underlättar när man ska öppna oljepluggar)
4. För att få ur all olja i drevet måste man tilta ut motorn helt.
5. När allt är tömt, byt packningar till oljeskruvarna, eller om du skaffar nya. Ta bort ev järnspån som fastnat på den nedre pluggens magnet.
6. Skruva fast oljefyllar pumpen i nedre hålet, börja fyll olja, när det rinner ur det övre hålet, sätt i den övre skruven. Fortsätt fylla tills nivån i kärlet på motorn är rätt. Skruva sen snabbt in nedre pluggen, sätt på locket på kärlet i motorn, klart.

Senast ändrad av mattiasj | 15 september 2009 | 12:56

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Perfekt, förutom att jag inte har oljebehållare. Men kan följa beskrivningen i övrigt. Tack.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...