Gå till innehåll
söndag 05 januari 2025
jorgan

Vad betyder att "masten pumpar"?

Rekommendera Poster

Hej!

I vissa omdömen om båtar har jag stött på uttrycket att masten pumpar, tydligen en negativ egenskap. Nån som kan förklara vad detta innebär?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vid kraftig vind händer det att masten börjar skaka. Det kan bli ganska irriterande och man får svårt att sova när hela båten skakar.

Vad som händer är att masten svänger med sin resonansfrekvens, igångsatt av vinden som strömmar efter masten.

Hissar man upp en fender i masten i ett fall och med andra änden fäst nere på däck med en tamp kan svängningen upphöra.

Fenomenet händer i vindar över 10-15 m/s. Visst är det en nackdel men det går alltså rätt lätt att avhjälpa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, man säger nog också att masten ibland pumpar när den står på ett osäkert underlag. Vissa båtar har ett valv som tar upp kraften när den är placerad på däck. Man slipper då en tråkig stötta som är i vägen under däck.

Nackdelen brukar då vara att riggen inte kan sträckas upp riktigt vilket ger dålig kryss och att masten i vågorna kan trycka ner däcket och vanten saggar och hänger på läsidan.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min båt (Banner 30) har jag ett par extra undervant som sitter på skotskenan. De är till för att stabilisera masten när den börjar pumpa för mycket (dvs böjer sig framåt-bakåt under segling på kryss). Då ansätter man de extra undervanten som sitter snett akterut (vid normal segling är de helt lösa).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Det verkar som om det finns flera förklaringar till vad som menas att masten pumpar.

Min är följande.När Seglet fylls, storen alltså, av vind så sträcker den masten lite bakåt och åt sidorna. Detta skall motverkas av att på masthead så går det ofta tvåundervant framåt, eller som på min båt en sk Babystag håller emot mastens mitt. För den motsatta rörelsens skull är undervanten vanligen aktervisande. När vinden ömsom pressar seglet och avtar i styrka kommer masten att böja sig fram/bak, pumpar. Detta ger naturligtvis tryckkrafter ner mot däcket och stöttan under. Hela båten vill deformeras och utsätts för böjkrafter. Så håll mitten av masten still.

Jag har på min Fingal flyttat undervanten framåt en bit  och in på ruffsidan med den följden att jag måste spänna dem mycket hårdare för att undvika att masten böjer sig i sidled. Babystaget håller mitten så masten kan inte böja sig bakåt som tidigare.

 

Hälsningar,

Kalman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har upptäckt att min mast pumpar oxå, men det är när jag ligger i hamn och inte när jag seglar. Det kan vara ganska enerverande ibland.
Det uppstår då det blåser lite kraftigare.

Jag trodde att jag hade riggat fel men jag har hört med kompisar som är vana seglare och de säger att jag riggat rätt, så det är väl så på den modellen då. (Mastheadrigg)

Jag har däremot märkt att om man tar ner vimplar och annat bröte som viftar ferbrilt i hårdare vindar så minskar pumpningarna en aning. (t.ex. gubben i masten)

Segling är livet  _/)

post-10004346-1394236099,0147_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker nog att man delvis är ute och cyklar här. Pumpning har mindre med vibrationer och veka mastfötter att göra.

Pumpning är en fram-/bakåtgående rörelse av mastens mittsektion i sjögång och/eller vid kryss, relativt stora och långsamma rörelser som kan leda till brott.
På båtar med babystag kan detta behövas sättas an hårdare och på andra riggar har back- och checkstag inverkan.
Däremot är det riktigt att rätt spänning och placering av undervanten är av vikt, generellt uppstår pumpning om toppvanten är för hårt ansatta i relation till undervanten.



Apropå vibrationer i hamn, vilket är något helt annat, så är det viktigt att få stopp på dessa. De är annars förödande i längden för ändstycken och terminaler som kan få utmattningsskador som är väldigt svåra att upptäcka innan det smäller.



Senast ändrad av Eilean | 18 september 2009 | 10:44

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eilean, är nog inne på rätt spår här.

Man kan dela upp det här med Masten pumpar i två olika delar:

Den kan pumpa fram och tillbaka under segling vilket säkert har med mastens stagning, ev segelsättning, att göra.

Sedan har vi det där med att masten pumpar,eller vibrerar, då båten ligger i hamn. Fenomenet kan inträffa även vid svaga vindar och beror på vindriktning, mastprofil, riggspänning mm. Och precis som nämns kan det vara irriterande om man vistas, eller ska sova , i båten då det vibrerar eller surrar i riggen. Men det finns också en farlig del i detta och det är materialutmattningen som kan drabba mast och rigg. Speciellt viktigt att tänka på om båten står vinterförvarand med masten på. Då kan vibrationerna förekomma under mycket långa perioder, sedan kan något brista då man sommartid belastar allt med vind och segel.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående ditt tillägg:

Jag får detta fenomen ibland. Till största delen och oftst avhjälps det med att hissa en fender som många tipsar om, men inte alltid. Vad gör jag åt detta vintertid? Ska jag slacka eller spänna (vilka) stag/vant? Trodde inte det var så farligt, men känns ju lite oroligt med tanke på att jag nog inte mastar av i vinter.

EDIT: Språkfel :)



Senast ändrad av KillerBoo | 21 september 2009 | 14:32

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inget bra svar att ge dig. Jag har endast haft problem med förstagsprofilen som kan koma i vibrationer/självsvängning när genuan är nedtagen.
Jag har fått stopp på vibrationerna genom att knopa fast en lina i fallsviveln och hissa den halvägs upp och sedan spänna linan hårt mot mastfoten så att det blir en svag böj i förstaget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min Compis 28 vibrerade det mellan 8-12 m/s. Jag tog storfallet och la den runt vanten och gjorde fast i masten. Sedan lika med dirken på andra sidan. Då lugnar det ner sig. Antagligen så ändrar jag luftströmmen eller nåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...