Dreamspace 0 Postad 13 September , 2009 Halloj! Jag var ut och provkörde båten för första gången sedan köp och reagerade på att tempen aldrig gick upp något speciellt. Låg man och fiskörde så stod tempen under skalan på mätaren, när man låg på 4000 varv en stund så gick mätaren knappt upp på det gröna fältet, som mest kanske upp mot en fjärdedel av fältet. Antar att termostaten är paj/borttagen så jag lär köpa en ny. Funkar det med en vanlig biltemostat från Mekonomen eller är det speciell just till pentas motorer? Om det funkar med en vanlig... Skall man välja sommar eller vintertermostat då? Min fundering är att det funkar med en vinter iomed att vattnet i sjön är såpass kallt.... Hjälp mej! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LasseF 0 Postad 13 September , 2009 Om det är en sjövattenkyld motor ska du ha en termostat som öppnar vid lägre temperatur. Om det är monterat färskvattenkylning på motorn kan det gå med en vanlig biltermostat. Är det original tempgivare och instrument eller är något bytt? Då kan du inte lita på vad instrumentet visar.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smuggler28 1 Postad 14 September , 2009 med största sanolikhet kommer du få problem med för hög värme när du sätter i en termostat- det finns ju en anledning till att den förre ägaren tagit bort den. att köra en motor för kallt innebär högre bränsleförbrukning och betydligt mer slitage på motorn. om säljaren inte informerade om detta är det dags att kräva kompensation. Det är ett dolt fel som han/hon måste känt till. smuggler28 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Utbult 0 Postad 15 September , 2009 Köpte en biltermostat men den passade inte. Inte samma termostathus som på marin B20. Senast ändrad av Utbult | 15 september 2009 | 08:16 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jarlingar 0 Postad 6 Januari , 2010 Ang smuggler28´ s inlägg. Termostaten i en aq130/B20 har 2 funktioner. När motorn är kall är termostaten stängd och vattnet återcirkulerar genom motorn för att den snabbare ska bli varm. När motorn sedan blir varm så öppnar termostaten gradvis och släpper igenom vatten ut ur motorn och reglerar motortemperaturen. MEN när termostaten är helt öppen så stänger den även för hålet som möjliggör återcirulationen av kylvattnet vid kall motor. Resultatet om man plockar bort termostaten helt blir att redan uppvärmt vatten från motorn som ska ledas ut istället återcirkulerar in i motorn igen varvid motorn går varm!!!!!!! Det går som regel bättre att köra utan termostst på ett öppet kylsystem där vattnet hel tiden ersätts med nytt, men vid ett slutet system med kylare/värmeväxlare kan resultatet bli katastrofalt. Det är en generell myt att kylningen blir bättre utan termostat, men låt dig inte luras i detta fall..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Blubb 0 Postad 6 Januari , 2010 Det stämmer att om motorn är sjövattenkyld så öppnar termostaten vid 57 grader c och den termostaten kostar 450:- så tyvärr finns det dom som hellre offrar motorn än kostar på en ny. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser