Gå till innehåll
fredag 22 november 2024
sundeck

CE-märkning

Rekommendera Poster

Köpte båt från USA för ett år sedan och har fortfarande inte fått CE-märkningen komplett. Köpte båten av ett import företag i norra Sverige. Är där någon mer än jag som har blivit drabbad? Det är helt omöjligt att få tag i detta företag idag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har samma problem som dig med Ce , båtaronline är ett lurendrejeriföretag som inte fullföljer sina kontrakt, tydligen många drabbade enligt Heinrich (ce-gubben) som inte heller kan göra något då Marko inte betalt allt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det inte så att den s.k. CE märkningen skall göras av tillverkare. USA tillverkare kan knappast göra dessa CE märkningar, i varja fall inte efteråt ??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trist att inte få det man avtalat om. Nu tycker jag visserligen att CE-märkningen är att betrakta som ett stort skämt, men har man betalt för en tjänst ska man ju också få den.

Kanske gjorde du ändå en hygglig affär, då direktimporterade båtar oftast blir betydligt billigare? Svenska båthandlare tycks ju ha en grym marginal om man jämför priserna over there, med här...

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läste i nån tidning i helgen om fler som hade problem med att få ce märkningen

helt komplett efter de att dom köpt båtarna. vem dom köpt av låter jag va osagt då

jag ej vet. Men antydan i artikeln va tyvärr bit i de sura äpplet å försök fixa de själva

då personerna knappt gick å få tag på. tyvärr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OM?? det är  ''Marko och Kaj'' som höll till i Västerås gästhamn ,så är dom inte helt seriösa , dom har importerat icke CE märkta båtar i massor och blivit dömda för detta ( tror jag ??? ) fanns någon tidningsartikel om detta tidigare som jag läst!?!?!

BRA att detta kommer upp så inte fler blir lurade av dom , igen :-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ursäkta! Bryter in med en liten fråga.

Vilka delar består en riktigt utförd CE-märkning av?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp sista numret av Båtmarknaden så kan du läsa om det företaget och det är samma personer som lurde skiten av folk i Västerås för ett par år sedan. Sorry men så är det. Inget kul men du får försöka lösa det vet folk som försökt den rättsliga vägen med dessa herrar men inte lyckats så det är nog tyvärr bara att acceptera blåsningen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En liten inbrytande fråga till....Vad sjutton är CE-märkning? Har ingen aning om det finns på min båt. Måste man ha det? Blir lite orolig som alltid med en massa olika märkningar och lagar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det nån vänlig själ som vet var man får tag i detta företag (Marko nilsson) båtaronline, vi kan inte låta dom /han lura mer folk och vi måste få tillbaka våra pengar eller få det vi betalt för

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för det. Då tror jag att jag kan andas med magen och lugnt. Båten är tydligen för gammal för sånt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har haft en icke CE märkt båt och läste på lite kring reglerna.

 

Bereonde på årtal finns det möjligheter att slippa, årtalet låter jag bero då mitt minne sviker.

Sen finns det ett annat kryphål kring CE märkning, att få undantag och det är om man importerar och äger båten själv minst 3-5 år så kan man undvika CE, detta troligtvis för att privatpersoner skall kunna göra en bra affär samtidigt som skojjar importörerna får betala.

 

Vad jag fick fram när jag grävde var att en CE märkning kan kosta upp emot 40,000 kr då allt skall vara godkänt enligt senaste standard, vilket kan kräva flera ombyggnationer..

 

Huruvida allt är korrekt svär jag inte på, men läspå, det gjorde jag å sålde för att nu leta efter Svensksålt nästan nytt.. Billigt är i mina ögon INTE värt tiden och pengarna man får lägga ner..

 

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fel

Allt som inporteras efter juni -98 skall CE-märkas av anmält organ med allt vad det tillhör.

3-5 år för privatbruk stämmer inte det heller. Allt som sätts på EUs maknad skall CE märkas. Undantaget är vissa typer av tävlingsbåtar samt exprimentbåtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill man ha tag på Marko Nilsson ska man ta kontakt med Levante Mare i Italien. www.leventemare.it

Marko Nilsson är deras agent i Sverige. Han och Alberto Vetuschi på Leventemare

har blåst en kompis för ett par dagar sedan. Han fick en båt leverad från Italien

och bilderna var fantastiska, texten från Alberto Vetuschi är båten 8-8,5. När

båten kom till Göteborg så hade den en kross skada på styrbord sida och och var

fullständigt slut i både sittbrunn och salong. Sök Marko genom alberto@leventemare.it

 

Mailen från Marko Nilsson har gått från sales@globalyachts.eu Men man får aldrig svar

om man skickar något dit.. Idioten måste stoppas!!!

 

Hittade just nu en ytterligare länk från Marko Nilsson. www.x-maritime.se

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det gäller båt importerad från USA består CE-märkningen normalt av en underskrift på ett papper signerat i Tyskland av en person som aldrig varit i närheten av båten.

 

Värt att tänka på när man köper båt utan CE är att ingen seriös båthandlare vill ta den i inbyte. Den dagen man vill byta båt är man förpassad till privatmarknaden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har ju inte så stor betydelse i det stora hela eftersom de flesta beg. båtar ändå säljs på den privata marknaden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, men ville ändå upplysa dem som ev inte hade koll på detta.

 

Har själv 2st ej CE-märkta USA-båtar importerade efter -98 och ser inget problem med det, dock visste jag om CE problematiken innan jag köpte dem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När man diskuterar CE-märkning kan det vara lämpligt att vara uppdaterad. Följande texter är saxat från Transportstyrelsen och alltså det som gäller.

“Krav om CE-märkning gäller alla fritidsbåtar med en längd från 2,5 till 24 meter som är tillverkade inom eller importerade till EU/EES den 16 juni 1998 och därefter, då lagen om CE-märkning för fritidsbåtar blev tvingande.”

“Även om en båt redan är CE-märkt av en tillverkare utanför EU/EES, är det du som är importör som är ansvarig för att båten är korrekt CE-märkt. Kontrollera därför noga att CE-märkningen är korrekt och var väl insatt i de regler som gäller. Som importör ska du också, på anmodan av den marknadsövervakande myndigheten som i Sverige är Transportstyrelsen, kunna uppvisa hela den tekniska dokumentationen som ligger till grund för och visar att båten uppfyller kraven för CE-märkning, med testresultat och allt.”

“Varje båt som inte tidigare CE-märkts måste genomgå en efterkontroll. En sådan kontroll kan endast utföras av ett så kallat anmält organ. Det anmälda organet bedömer vid kontrollen om båten uppfyller kraven för att få CE-märkas. När det anmälda organet undersökt båten och gjort sina beräkningar, provningar och bedömningar samt eventuella fel och brister blivit åtgärdade, utfärdar de en Rapport om överensstämmelse för båten samt ett Craft Identification Number (CIN-kod).“

“Tänk på att det alltid är du som är importör som är ansvarig för att båten är korrekt CE-märkt. Kontrollera noga att det företag som du anlitar är ett anmält organ som har rätt att göra en efterkontroll.”

“Kravet på CE-märkning preskriberas inte utan kan komma när som helst i framtiden. Om du redan sålt båten vidare kan det vara grund för hävning av köpet. Skulle du tvingas göra en efterkontroll flera år efter importen måste båten uppfylla de vid den tidpunkten gällande kraven. Det är alltså gällande regler vid den tidpunkt som båten efterkontrolleras som ska vara uppfyllda och inte de regler som gällde när den importerades.”

“Med konstant ökande krav på buller, säkerhet och avgaser är det troligt att båten måste genomgå omfattande upprustning som kan bli kostsam för att klara kraven. Detta kan du som importör bli ålagd att utföra, oavsett om du äger båten vid tidpunkten eller inte har ägt den på flera år. Den kan ha sålts i flera led – det är fortfarande du som är importör som är ansvarig.”

“Det finns många andra nackdelar med en icke CE-märkt båt: tveksamt andrahandsvärde, den kan aldrig lämnas i inbyte till näringsidkare (då dessa inte får handla med icke CE-märkta båtar), risk för juridiska komplikationer vid eventuell försäljning och ersättningen vid försäkringsärenden blir lägre och svår att ifrågasätta på grund av det osäkra andrahandsvärdet.”

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tur att transportstyrelsens text om CE-märkning inte har något med verkligheten att göra ;)

 

Så länge man är medveten om att den båt man köper (utan CE-märkning) inte går att byta in hos handlare och att man möjlighen förlorar några nervösa privatspekulanter är det inga problem.

 

Skall man däremot importera båten själv, bör man självklart se till att få den CE-märkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

“Tur att transportstyrelsens text om CE-märkning inte har något med verkligheten att göra ;)

Det beror ju på hur man ser det. “Kravet på CE-märkning preskriberas inte utan kan komma när som helst i framtiden.”. Så det är inte bara att ropa hej för att man fått båten över gränsen. Sen finns ju också problemet med försäkring. Försäkringsvillkor brukar innehålla en text om att föremålet ska uppfylla gällande krav från myndigheter mm. Det gör båten inte vilket kan innebära att försäkringsbolaget reducerar sin ersättning vid en ev skada.

Det man ska vara noga med är vems namn som står på importhandlingarna, det är det namnet som är importören och som också äger problemet tills båten har ett riktigt CE-godkännande med  CIN-kod osv..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I själva sakfrågan så är det ju som det sägs här i lagtext, båtarna måste CE märkas. Just från USA finns det motorer som inte är godkända i EU och de kan omöjligen bli CE märkta... Kolla!

Om du ska ha båten kvar så får du ställa krav på firman, märkning eller nedsättning.  Eller återköp. Och eftersom det är några här som reagerat så är nog den tuffa lagliga vägen enda framkomliga vägen, du får anlita en jurist... försäkringen täcker ofta upp till en viss gräns - säg att du betalar kanske 20´ och försäkringen 70´  som exempel. Tyvärr är den här typen av firmor ganska duktiga men jag har själv i ett annat fall ( bil som var 2 år äldre än uppgett plus många mil bortplockade ) fått ersättning genom hot om ansökan om konkurs ( baserat på att de fått mina krav men inte betalat och faktiskt inte invänt mot kravet, inte svarat alls, jag kan då anta att de saknar medel och är konkursmässiga... men för jösses skull, anlita en jurist för sånt här. Man måste skriva rätt! Det kostar tyvärr men är nödvändigt)

Å andra sidan är det också som sägs här, många båtar som inte är CE märkta. Inget omedelbart problem. Men...     Förr eller senare kan det naturligvis bli ett problem... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...