Gå till innehåll
lördag 09 november 2024
AndersSvensson

Giftigaste bottenfärgen?

Rekommendera Poster

Hej!

Efter att i två säsonger försökt vara svenskt miljömedveten med VC17NT så ger jag upp!!

Botten är helt full med sjötulpaner i år igen trots 3 lager VC17NT i våras och det går inte att segla - när man slår så stannar båten nästan helt.

Jag gillar VC17 som färg annars så nu undrar jag om någon vet var man köper den giftigaste? Tyskland? Norge ? Danmark?

Anders

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är också intresserad av vad det bästa alternativet är. Har inte bara havstuplaner utan även ett grönt skägg. Har tappat minst 2 knop på både motorgång och segling.

Jag kan acceptera att jag måste ta upp båten och göra rent den någon gång i augusti - om det nu är ända alternativet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill du vara riktig miljöbov men kunna segla med rent skrov ska du köpa färg i England eller Frankrike. Atlantfärg. Jag hade min båt i Oostende i Belgien några år och målade den med sådan färg. När jag flyttade tillbaka till Sverige hade jag ett par brukar kvar och målade botten med dom. Det höll i fyra säsonger på Ostkusten, utan minsta halvstulpan. När färgen tog slut gjorde jag rent och målade med godkänd ostkustfärg. Efter tre månader, alltså en säsong, var botten full med havstuplaner och grönt skägg vid vattenlinjen.

Tyvärr kan du inte att köpa denna färg på nätet utan måste handla på plats och bära med burkarna hem själv. Jag vill varna för att det rinns en risk med det eftersom införsel av sådan färg betraktas som grov varusmuggling, har jag hört. Cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hempels hard racing xtra, tog upp i förrgår o inte en snäcka inget grönt slem botten var ren.

Har anv den färgen några år nu och samma goda resultat varje år.

Brygg grannen kör med nåt miljövänligt skit och han har värdens odling med snäckor sjögräs.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte för att jag ser mig som nån miljömupp på något sätt men med den rubriken så får du ta lite kritik...

Jag anser att det finns nån anledning till att olika färg är godkänd på olika platser. Jag vill inte ha en massa gift i havet som (kanske) kunde undvikas på andra sätt bara för att endel fritidsbåtar antingen skall vara bekväma eller inte tänker längre än näsan räcker!

Jag vill ha fisk i haven som jag kan äta utan att behöva räkna på hur stora doser av olika gifter min kropp klarar!

 

/En som inte kan så mkt om bottenfärg men vill ha en lite sundare vinkling på det hela också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När man läser den här tydpen av inlägg så blir man lite ledsen, för dom drar skam över alla båtfolk. Och inbjuder till en (rätt onödig) debatt om vikten av att reglera båtlivet.

Det är inte en mänskligt rättighet att skita ned, eller att bryta emot lagar, när man går till sjöss.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad vi behöver är fungerande alternativ och sedan att fartyg använder miljöriktig färg samt att alla fritidsbåtar från våra grannländer tvingas använda denna färg eller stanna utanför svenska vatten.

Efter att nyligen tagit upp min båt efterlyser jag också fungerande alternativ. (givetvis miljöriktiga)

 

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I stockholmstrakten behöver man bara vara upmärksam på när havstulpanerna sätter sig och då gå över botten med en svabb (går bra fast båten ligger i). Det finns nätinformation om när det är dags. Det brukar vara i början av augusti.

När vi hat tagit upp båten har det bara suttit tulpaner där det varit svårt att komma åt med svabben och det är så begränsade områden att vi inte tycker att vi märkt någon fartskillnad.

Känns bättre än gifrfärg även om jag tycker att det inte känns bra med den mjuka färg vi har som blöder ut i vattnet hela tiden. Vi anväder LeFant miljöfärg.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det någon som har testat att ta upp båten och spola av som ett alternativ även på västkusten? Någon nämnde att man antagligen skulle behöva ta upp båten varje vecka i augusti... men även om jag skulle ta upp båten 4 ggr under säsongen och spola av skulle det nästan kunna gå jämnt upp med 3 lager bottenfärg som ändå inte gör jobbet!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När lagstiftaren stiftar om förbud (i det här fallet mot kopparbaserade båttenfärger) så gäller det att de har rejält på fötterna, vilket är tvivelaktigt.  Det gäller också att de gör det i rätt tid, dvs när fungernade alternativ finns, inte heller där gjorde man rätt.  Kopparfärgen förbjöds och där stod båtfolket med icke fungerande smörjor till sina båtar.  Var händer då?  Jo många blandar helt enkelt egna färger som många gånger är mycket värre än om kopparfärgerna hade fasats ut under en längre tid så alternativa färger hade hunnit tagits fram.  Nu är snart dessa färger här, men för sent, många gillar sina egna hopkok och kommer att fortsätta med det.  Politiker i ett nötskal, det ska ske här och nu utan att ens tänka tanken att det i så fall kanske blir värre.

Samma sak med den förbannade inblandningen av RME i dieseln för att det ska bli miljövänligare, vad gör båtägarna?  Blandar i tex gotamar, och så var den mijövinsten totalt borta.

www.sxk.se/koppar/debattartikel.htm

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, att blanda i bakteriedödande medel i diseln gör vi med utan dåligt samvete. Ett motorstopp i fel ögonblick kan vara livsfarligt på sjön.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

GREFAB som slår på stora trumman för sitt miljöengagemang borde erbjuda sina kunder tre gratis lyft under sommaren.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svabb? Måste vara en väldigt speciell svabb om du löser det när båten ligger i. Eller tar du på dykartuber och går i?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inget svar på frågan utan ännu mer frågor. När vi köpte båten i Ö-vikstrakten hade ägaren inte bottenmålat på 4 år, det var inte en enda liten fläck på den..

Nåväl, året efter seglade vi ner båten till Stockholm och bottenmålade med tillåten färg som slipar av sig själv. Båten låg i Stockholm från mitten på juni och togs upp 11 november. Vi hittade totalt 8 sjötulpaner som hade gömt sig bakom rodret, lite brunt damm fanns också men i övrigt ingenting.

Vad beror det på att färgen fungerar för vissa men inte alla? Är det främst under våren tillväxten av havstulpaner sker eller råkade vi bara ha tur? Vår båt ligger på svaj, så den rör sig liksom oavsett, är det därför inget växer på den?

/Anna

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spekulation: Kan ju vara så att du under din färg har mer effektiv färg? Som fortfarande fungerar?

Annars har jag samma erfarenhet; jag kör med Mille Racing Light på min skuta dvs självpolerande tillåten bottenfärg. Det blir en del påväxning i dolda hörn, men inte speciellt mycket.

Jag byter förstås mellan Mälaren och Saltsjön flera gånger under säsongen. Förmodligen finns det få växter som klarar både sött och bräckt vatten.

Jag tror att det beror på lite tur, vilket vatten man brukar ligga i.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Givetvis för att frågan är Giftigaste bottenfärgen? och bessernissen som rapporterat vill hindra olagligheter.

 

Sötvatten blir lurigt om man som jag har båten på Västkusten.

Lovar att det växer rejält där trotts alla år tidigare då man använde idag förbjuden färg.

Finns båtar vid den bryggan som har förbjuden färg och ändå växer det på alla andra. Funderar på om naturen försöker kompensera bortfallet genom överproduktion på andra delar.

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har använt Hempel mille extra i 2 säsonger nu och är mycket nöjd med resultatet, men åren dessförinnan så är den målad med den tyska motsvarigheten som tidigare var tillåten i sverige Hempel mille dynamic, kan ju vara så att lite av den gamla färgen läcker igenom eftersom det är en självpolerande färg. Tycker att den här typen av trådar är bra då den belyser problemet på ett i de flesta fall nyanserat perspektiv, dock så blir man lite förgrymmad när det ges förslag på häxblandningar typ Karmex 80 som förbjöds på 70-talet för att det är riktigt farligt för människa och natur, men förmodligen var detta ett skämt. Förstår inte heller rapporteringen av frågan, den är befogad anser jag då man har sett ett antal båtar som är totalt igenväxta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja svabb var väl fel ord. Vi använder en hård skurborste på skaft. Tulpanerna är bara geleklumpar innan de sätter sig fast och gör ett skal, inte svåra att få bort alls.

Det räcker oftast att ta ner till övre delen av kölen men hela rodret. Vi ligger på Rådmansö.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svaret heter VC 17 Extra - köp på internet från Tyskland. Den är hård, snabb och giftig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En båt i rörelse växer det väl inte på ?

Min båt (västkusten) ligger i sötvatten (Nordre Älv) när den inte används och har inte bottenmålats sen den köptes för tre år sedan.

Under semesterperioden, typiskt vecka 28-32/33 (4-5 veckor) ligger den ikontinuerligt  saltvatten (västkusten, Danmark runt, Göteborg-Nordkoster) men förflyttas normalt i vart fall var annan dag.

Klart det kan växa på om man låter båten ligga still veckor i sträck ..min bil rostar också om den inte tvättas ibland..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När man läser den här typen av inlägg blir man lite ledsen, för dom gör att man skäms över okunskapens utbredning, och de okunnigas aningslösa accepterande av felaktiga fakta som sprids av okunniga men miljöivrande instanser.

Koppar i bottenfärg ger inga miljöproblem i annat än instängda vattenvolymer, inte i havsvatten. De norrländska älvarna flödar ut ofantliga mänmgder av sådana spårämnen som bildas av kopparjoner i havsvatten, och båtlivets bidrag är försumbart.

De försök som låg till grund för Kemikalieinspektionens unika svanska förbud mot koppar i bottenfärg var baserade på försäk i laboratoriebägare, där de ämnen, liganer, som kopparjoner förenar sig med och bildar harmlösa spårämnen, tar slut. Så är det inte i någorlunda fritt havsvatten.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det hade varit enkelt om det var på det viset. Att flytta sig mellan salt och sött vatten är också något som jag har hört många påstår tar bort all påväxt.

Jag vet också att det har det stor betydelse var man har båten. Vi hade båt i Björlanda Kile förra året och det växte knappt någonting på båten då oavsett hur eller när vi var ute med den. Där är det bräckt vatten. Men jag vill inte ha båten där bara för att undvika växt på botten. Det är flera sjömil tills man når kusten och att ta en kvällstur skulle bli uteslutet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är adressen till företaget som levererar till sverige? Ringde ett antal båttillbehörsbutiker i tyskland som hade försäljning via internet för ett par år sedan, och dom kunde leverera allt utom färg till sverige.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför gå över ån efter bottenfärg?  Hempel hard racing xtra finns hos Hjertmans.

 



Senast ändrad av Terrafobica | 15 september 2009 | 11:34

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte samma blandning i färgen.

Tanka ned datablad för färger från Sverige och de länder som tillåter bottenfärg med annan blandning så ser man skillnaden. Inga större skillnader men lite mer koppar i de i Sverige förbjudna.

Det handlar alltså inte om arsenik, bly eller aluminiumvarianter utan om vanlig koppar som dels finns natruligt i vattnet och inte helt klart är utrett om det är skadligt.

Koppar i lägre halter är ofarligt för människor då vi har kroppsfunktioner för att ta hand om detta (därför är vattenledningsrör av koppar tillåtna) däremot är koppar skadligt för vissa vattenlevande djur.

Man varför finns det miljarder kvar av dessa i områden som vissa båtar fortfarande har otillåten kopparhaltig färg? 

Men försiktighetsprincipen har bidragit till ett förbud här i Sverige.

 

Däremot så kallad fartygsfärg kan innehålla riktigt giftigt elände och borde inte användas till fritidsbåtar. Men om man förbjuder kopparbaserad färg (med rätt halt) så kommer vissa att ta till klart olämpliga alternativ. 

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den som vill läsa en rapport från ett miljöinstitut om koppar i naturen och vatten kan finna det här:http://www.ivl.se/download/18.2f3a7b311a7c806443800055134/B1349.pdf

Det är i korthet så här:

En grupp av ämnen i vatten, främst havsvatten dit Östersjön kan räknas, kallas för ligander.

Koppar i havsvatten avger små mängder av kopparjoner som är gifitga för havstulpaner m.fl. djur och växter.

Om det finns ligander i vattnet, förenar sig kopparjonerna med dem och bildarspårämnen som inte bara är ofarliga utan nödvändiga för åtskillgt av havens och andra varelser. Denna omvandling sker inom hundradels millimeter från den kopparyta som avger jonerna.

I ett instängt vattenområde med mycket koppar och inte tillräcklig vattenomsättning för att tillföra ligander nog, kommer mängden av fria kopparjoner att spridas längre ifrån kopparytan. Detta är den effekt som Kemikalieinspektionen har sett i laboratoriebägare. Och som fått dem att (som enda land i världen) förbjuda koppar som beväxningsskydd. Och visst kan det bli liganderbrist i en liten vik med trångt inlopp som är full av båtar. men när vattnet därifrån sipprar ut till omgivande friare vatten tar liganderna hand om kopparjonerna.

Älvarna i Norrland, t.ex. Piteälven, rinner genom kopparhaltiga trakter, och för med sig koppar och kopparföreningar i stor mängd ut i östersjön, och har gjort så sedan istiden. Och liganderna tar hand om det.

Ovanstående förklarar varför man dels kan finna frisk fin fauna intill en båt med starkt kopparhaltig färg, och även varför en havstulpan med glädje sätter sig på en liten omålad fläck som bara är några kvadratmillimeter stor. Räckvidden på kopparn är ju bara hundradels millimeter.

Det är otroligt beklagligt att Kemikalieinspektionen framhärdar i sin ståndpunkt, vilket leder till en formlig jakt hos färgfabrikanterna att finna giftiga ämnen som inte ännu klassats som giftiga, så att deras färger skall fungera.....

Så om du är en sann miljövän som vill slippa beväxning skall du satsa på färg med så hög kopparhalt att giftiga ämnen inte behöver finnas i dem. Kopparn är inget problem. (reservationer om hamnbassänger, se ovan)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...