Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
Seglaren10

Bränsleförbrukning 4.3MPI Ryds 23WA

Rekommendera Poster

Har under sommaren mätt bränsleförbrukning på min Ryds 23WA med en Mercruiser 4.3MPI 220hp. Har totalt kört ca 3 tankar och mätt distans (på gps) och mängden bränsle vid tankning. Varje gång blir det ca 1.6L/Nm vilket jag tycker låter mycket. Någon som har liknande båt med denna motorn och som vet vad era båtar drar? Kör mestadels omkring 22-27knop, maxar endast någon enstaka gång (ca 35knop) så borde inte göra så mycket på snittförbrukningen.

Tacksam för svar!

Mvh

Magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade tidigare en 23DC med flödesmätare och den drog också i snitt ca 1.6-1.7, tyvärr verkar det vara svårt att åka så mycket snålare:-(

Mest ekonomiskt fart för mig var ca 23-24knop där den lätt lastad drog ca 1.3-1.4.

Mvh

Lars

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Mitt ekipage väger ca 1800kg, och är cirka din båtlängd. Med samma motor...

Håller du dig inom rek varvintervallet vid maxfart? Rätt propellerval? Jag har 19tums propp alu och ligger korrekt. Ditt medel är naturligtvis blandad körning. Jag rekommenderar någon form av bränsleflödesmätare så du hittar optimalt snålläge. Och det är viktigt att båtbotten är fri från den allra minsta beväxtning, hela tiden.

Jag ser förbrukningen i realtid. Kan konstatera att fartområdet 7-20 knop är ajabaja, drar för mkt... antingen håller jag max 6 kn och då drar den ca 1,1-1,2 l/nm. Eller så ska den upp i marschfart, ca 21-26 knop. då kan jag ligga på 1,4l/nm med 2 pers. Ensam och medvind, samt solen i ryggen, och en vårdag, ja då 1,35l/nm. Max fart ca 36kn kanske 1,7? Kommer faktiskt inte ihåg. Brukar räkna med 1,5 om jag ska längre sträckor..

Jag tycker din förbrukning inte på något sätt låter extremt. Vad väger ekipaget?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen!

Tittade i katalogen på din båt. Tycker det verkar rimligt med din genomsnittförbrukning. Men återigen skaffa ngn mätare för förbrukningen, så kör man snålare. Tanka landbensin? Billigare!

Annars så får man tanka o vara glad...

Vore kul o höra andra med samma motor, vad dem drar......

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Kan rekommendera ett propellerbyte däremot om du fortfarande har standardprop på din båt, jag provade ett flertal propar och fastnade tillslut för en Thunderbolt från propellertrim.

Betydligt bättre acc och orkade hålla planing ned till 10kn..

//Lars

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lite förvånad att en V6a drar så pass ....

På min senaste båt  en Dc 21fot med V8 5.0L 230hp Alpha1 drev  med 19'' alupropp  allt från 1986 :-)    så kopplade jag in Garmins  GFS10 flödesmätare till GPS 520 och fick då L/nm och även L/h  

Min V8  mådde som bäst vid 2800varv och farten blev 25knop å förbrukning 1.1L/nm :-D

En flödesmätare var den helt klart roligaste pryl jag köpt , man tittar helt maniskt på förbrukningen :-)    1700kr  väl värt !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...