Gå till innehåll
fredag 07 februari 2025
fastius

Min md3b går ej att stäng av

Rekommendera Poster

Jag kan ej stänga av motorn när jag drar ut stopphandtaget går motorn ner på

mycket lågt varv men stannar ej?? går det att sjustera på något vis har försökt

med detta på vajern men det hjälper ej.Hur fungerar stoppmekanismen på denna motor??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spridarna har nog knappast med detta fel att göra Tungan

Har för mig att det är lite olika beroende på om det är en- eller tvåspaksreglage. Fritt taget ur minnet, och med reservation för att det kan se annorlunda ut på din motor:

Vid pumpen sitter en arm, på vilken gasreglaget är fäst. Detta vilar mot en tomgångsskruv. Men denna skruv är försedd med en fjäderbelastad kula (?) i änden. Med lite extra kraft kan man alltså trycka till reglaget ytterligare lite mot lägre varv, vilket skall döda motorn (tvåspaks). Eventuellt sitter ett separat stopphandtag om man har enspaks, vilket då via sin vajer utför samma uppgift.

Problemet är nog att armen rör sig för lite mellan tomgångsläget och stoppläget, alltså att armen går stum i skruvens icke fjädrande gods innan bränslet stängts av helt. Kanske beroende på slitage ?  Kan också tänka mig att detta händer om tomgången är högt uppskruvad. Skall väl inte ligga på mer än på 500-600 rpm på MD3B ?

Som sagt, ovanstående är idéer (men inget facit) som du i alla fall kan kolla om de stämmer på din motor.

P.S. MD3B har ju spakar för att ställa ventilerna i öppet läge och ta bort kompressionen, så behöver du nödstoppa den kan man ju alltid ställa upp spakarna i upprätt läge tills den stannar Flört



Senast ändrad av IngemarE | 13 september 2009 | 22:21

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har enspaksreglage och motorn stannar när jag trycker in armen manuellt jag tror

att tomgången är för hög precis som du skriver Ingemar så jag får försöka justera ner den

till lägre varv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag trodde i min enfald att man kollade det mest elementära innan man frågade här!

Vad beträffande spridarna så är det inte ovanligt att dom blir koksiga og sotiga med dropp som följd .

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, men spridare som är dåliga gör snarast att motorn inte går som den ska. Här är det ju tvärtom - motorn går inte att stoppa. Det är nog synnerligen ovanligt att en dålig spridare kan orsaka sådana felsymptom Cool.

Jag trodde i min enfald att man läste det mest elementära i frågan innan man svarade här....Flört

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Hej fastius.

Hoppas motorn inte snurrar än, det var ju två dagar sedan.Glad

Men... har du Dynastart? Dvs starmotorn och generatorn är samma maskin.

För då kan det vara så enkelt som att laddningsrelät har hängt sig och då går generatorn som startmotor med följden att det inte går att stänga av motorn.

Råkade ut för detta  i somras. Stängde huvudbrytaren till batteriet och då stannade motorn direkt.

I mitt fall berodde hängningen på att en kabel låg och skavde av isoleringen. Men jag hann ju bli lite förskräckt innan jag fick hela bilden klar för mig.

Hör av dig igen.

Hälsningar,

Kalman

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

MD3B tillverkades aldrig med Dynastart. Det är separat växelströmsgenerator och vanlig startmotor på den. Tvåcylindriga lillebrodern MD2B fanns dock med Dynastart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

som sagt innan, antingen använder man en stoppvajer vilket går till en liten spak på motorn, om jag inte missminner mig så är den bara fastkruvad/klämd på motorn. (vajern alltså) Eller så använder man gasreglaget som stopp. jag skulle tro att det är din stoppvajer som blivit sliten och därför inte drar ner stoppspelet i botten vilket i sin tur gör att motorn får soppa. men det kan även vara någon packning som läcker vilket gör att motorn får diesel trots att reglaget är i stoppläge, men jag vet inte rikigt hur det där fungerar i detalj. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...