fastius 0 Postad 13 September , 2009 Jag kan ej stänga av motorn när jag drar ut stopphandtaget går motorn ner på mycket lågt varv men stannar ej?? går det att sjustera på något vis har försökt med detta på vajern men det hjälper ej.Hur fungerar stoppmekanismen på denna motor?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 13 September , 2009 Kolla spridarna. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 663 Postad 13 September , 2009 Spridarna har nog knappast med detta fel att göra Har för mig att det är lite olika beroende på om det är en- eller tvåspaksreglage. Fritt taget ur minnet, och med reservation för att det kan se annorlunda ut på din motor: Vid pumpen sitter en arm, på vilken gasreglaget är fäst. Detta vilar mot en tomgångsskruv. Men denna skruv är försedd med en fjäderbelastad kula (?) i änden. Med lite extra kraft kan man alltså trycka till reglaget ytterligare lite mot lägre varv, vilket skall döda motorn (tvåspaks). Eventuellt sitter ett separat stopphandtag om man har enspaks, vilket då via sin vajer utför samma uppgift. Problemet är nog att armen rör sig för lite mellan tomgångsläget och stoppläget, alltså att armen går stum i skruvens icke fjädrande gods innan bränslet stängts av helt. Kanske beroende på slitage ? Kan också tänka mig att detta händer om tomgången är högt uppskruvad. Skall väl inte ligga på mer än på 500-600 rpm på MD3B ? Som sagt, ovanstående är idéer (men inget facit) som du i alla fall kan kolla om de stämmer på din motor. P.S. MD3B har ju spakar för att ställa ventilerna i öppet läge och ta bort kompressionen, så behöver du nödstoppa den kan man ju alltid ställa upp spakarna i upprätt läge tills den stannar Senast ändrad av IngemarE | 13 september 2009 | 22:21 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fastius 0 Postad 14 September , 2009 Jag har enspaksreglage och motorn stannar när jag trycker in armen manuellt jag tror att tomgången är för hög precis som du skriver Ingemar så jag får försöka justera ner den till lägre varv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 14 September , 2009 Jag trodde i min enfald att man kollade det mest elementära innan man frågade här! Vad beträffande spridarna så är det inte ovanligt att dom blir koksiga og sotiga med dropp som följd . Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 663 Postad 14 September , 2009 Jo, men spridare som är dåliga gör snarast att motorn inte går som den ska. Här är det ju tvärtom - motorn går inte att stoppa. Det är nog synnerligen ovanligt att en dålig spridare kan orsaka sådana felsymptom . Jag trodde i min enfald att man läste det mest elementära i frågan innan man svarade här.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 15 September , 2009 Hej fastius. Hoppas motorn inte snurrar än, det var ju två dagar sedan. Men... har du Dynastart? Dvs starmotorn och generatorn är samma maskin. För då kan det vara så enkelt som att laddningsrelät har hängt sig och då går generatorn som startmotor med följden att det inte går att stänga av motorn. Råkade ut för detta i somras. Stängde huvudbrytaren till batteriet och då stannade motorn direkt. I mitt fall berodde hängningen på att en kabel låg och skavde av isoleringen. Men jag hann ju bli lite förskräckt innan jag fick hela bilden klar för mig. Hör av dig igen. Hälsningar, Kalman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 663 Postad 15 September , 2009 MD3B tillverkades aldrig med Dynastart. Det är separat växelströmsgenerator och vanlig startmotor på den. Tvåcylindriga lillebrodern MD2B fanns dock med Dynastart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nemtrix 19 Postad 17 September , 2009 som sagt innan, antingen använder man en stoppvajer vilket går till en liten spak på motorn, om jag inte missminner mig så är den bara fastkruvad/klämd på motorn. (vajern alltså) Eller så använder man gasreglaget som stopp. jag skulle tro att det är din stoppvajer som blivit sliten och därför inte drar ner stoppspelet i botten vilket i sin tur gör att motorn får soppa. men det kan även vara någon packning som läcker vilket gör att motorn får diesel trots att reglaget är i stoppläge, men jag vet inte rikigt hur det där fungerar i detalj. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser