Gå till innehåll
söndag 22 december 2024
rool

Båten orkar plötsligt inte plana, går dåligt

Rekommendera Poster

Tjenas!

Var ute och åkte idag, (OMS V8) allt gick bra fram tills jag saktade ner, puttrade fram ca 10 minuter. När jag sedan skulle gasa på planade inte båten, motorn lät inte som den brukar, känndes som den gick på färre cylindrar. Vad kan ha hänt? Jag reagerade att oljenivåmätaren stod på 40, precis där blått går över till rött. Kan det ha med det att göra?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad har impellern för funktion? Jag tiltade motorn när jag puttrade fram, låg precis under vattenytan. Kan det ha hänt något när jag gasade på, men glömde tilta ner motorn?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Impellern har till funktion att pumpa upp vatten till kylning av motorn lite beroende på hur just ditt system ser ut.

om du ej trimmat ner drevet så får du en felaktig vinkel i mot akterspegeln så då kommer båten per automatik att gå sämre i accelerations skedet.

trimma drevet skall göras i planings fart för att få båtens optimal gång i just den hastigheten. alt vid grundgående körning för att säkerställa att inte gå på.

annars låter tändkablar stift och ev fördelare som det som jag skulle gå i första hand om det ej hjälper att trimma ner.

om olje trycket är högt så kan du också kolla att oljan är ok och ej grå alt caffelatte utseende.

mvh tomi

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...