Sjobergs_Bygg 0 Postad 12 September , 2009 Hej! Idag bytte jag olja på min KAD 42. Jag körde igenom vatten med spolmuff för att få upp temperatur på oljan. Kylvatten rann ur så fint så. Jag sög ur oljan, hällde på ny. (lät som de droppade och rann på undersidan, vilket det inte gjorde) Körde runt den nya oljan i motorn ngn minut. Tyckte jag hörde ett väsande ljud från motorn de sista 45 sekunderna denna minut. När jag sen skulle ta ur impeller för att fylla glykol så var den totalt förstörd, fanns inte en fläns kvar. Jag tog bort insugslangen o fick ut alla delarna från impellern där. Troligtvis körde jag med för lite vatten i spolmuffen och därför gick impellern åt helvete, men kan motorn tagit skada av detta och hur kollar jag det isåfall. Inget larm och ingen rök uppmärksammades. Tacksam för svar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 12 September , 2009 På en innombordare funkar inte en spolmuff . Jag fyller en spann med vatten och lägger i sugslangen från impellerpumpen i spannen så den suger så mycket som den själv behöver. Från en vattenslang från kommunalt vatten kann det bli både för mycket og för lite vatten. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sjobergs_Bygg 0 Postad 13 September , 2009 Jag har gjort såhär varje år men jag antar att jag bara haft tur tidigare. Nu blir de oljebyte i vattnet i fortsättningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 13 September , 2009 Gick inte temperaturlarmet så har det knappast hänt nåt med motorn, tror också att det bästa är att motorn får suga den mängd som den själv vill ha, jag ligger alltid kvar i sjön och byter oljan, kör ett par minuter, klart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser