Gå till innehåll
måndag 25 november 2024
Pama

AQ130 trubbel..

Rekommendera Poster

Hej,

Min AQ130C har följade symptom. Den går skapligt på tomgång, lite oroligt..men OK, sen när man ökar gaspådraget så blir det jojo på varvet och det slutar med att den dör om man inte drar ner den till tomgång igen. Jag har lyft på locket till solexarna och rensat ut skräp som låg där, fyllde på med K-sprit och då gick motorn bra i ett par turer för att sedan fåp tillbaka samma symptom. Jag gjorde då om operationen men den här gången går den inte bra igen. Acc-pumpen fungerar, det kommer en fin liten stråle när man drar på mycket gas så bensinen verkar komma fram till förgasarna iaf.

Det skumma är att den gått bra i perioder för att sedan få tillbaka detta fel.

Någon som upplevt samma som jag och löst det??

Blir snart galen...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena, det är inte så att det behövs olja i solex föggarna? För låg volym olja på stromberg föggarna gör så att den går oroligt osv... vet dock inte om det är samma prencip på solex.

Ett annat tips är ju att rensa hela förgasaren/förgasarna kliniskt rena.

Senast ändrad av p3mp | 12 september 2009 | 16:22

Senast ändrad av p3mp | 12 september 2009 | 16:24

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skulle göra det idag, plocka med mig förgasarna hem, då är dom fastbultade med en väldigt udda storlek, förmodligen nån tum-historia..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om din soppapump börjat sagt upp sej så kan det bli liknande symptom. Den orkar då pumpa upp tillräckligt med soppa till lågfart, men kapaciteten räcker inte för högfart. Om det är gummimembranet eller backventilen som gett sej vet jag inte, men det kan vara värt att prova o byta den om felet kvarstår trots rensade förgasare. 2 st 1/2 tums skallar samt 2 slangklämmor, ca 10minuters jobb.

Senast ändrad av Dreamspace | 13 september 2009 | 19:07

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Hade samma symptom på mina Solex-44:or i min aq151c. Varvtalet pendlade mellan 2500 och 3000 varv. Då visade det sig att det satt en liten bit av ett löv i ett av mässingsmunstyckena. Har du skruvat loss dessa och blåst dem rena med tryckluft?

Mvh / Björn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...