Gå till innehåll
onsdag 22 januari 2025
u137

Lurad hur gör jag?

Rekommendera Poster

så här ligger der till jag köpte en båt ...ockelbo t 14 med en crhysler 35 hp på..ringer på annons bla bla gör upp om test o koll 25 min innan jag ska åka så ringer säljaren upp och säger(bara så att du vet så är nog startmotorn trasig) men tänkte jag det går väl att dra igång den så det ska väl inte vara några prob. tänkte jag.hur som helst kommer dit och får inte igång den men jag säger att accepterar det felet med startmotorn och går ner en tusenlapp i pris .....kanon nu ska jag bara fixa det här :roll: får inte i gång motorn !!! går igenom i stort sett allt och byter ..efter många timmar så får jag liv i den..det rasslar fint kan jag säga nästa problem den orkara bar på neutralen..växel i dör efter 2 meter!!! orsak den har skurit (värmenypigt ett antal gånger) blääääääää .jag ringer upp säljare som säger VA KONSTIGT den som gick så bra.mitt förslag antingen går köpet tillbaks eller jag betalar bara för skrovet..oj kalla fötter vägrar prata med mig. jag skriver ett brev med samma förslag men inget svar...så min fråga vad gör jag??? för jag anser att jag blivit fullständigt lurad av idioten.. hur går jag tillväga...hjälp :cry: OBS spelar ingen roll om det är en gammal eller ny motor DET ÄR PRINCIPEN man lurar inte folk tycker jag

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Bo

Hej, Innan du avskriver motorn som obrukbar p g av orsak du angav så kolla bränslepumpen (membranet/membranena). Det kan ju vara så enkelt at den inte får bensin när du drar på p g av att bränslepumpen inte levererar bensin som krävs. Om det visar sig inte hjälpa så får du väl skriva brev till säljaren och hota med tinget... då kanske han vaknar till liv och hör av sig för en uppgörelse (prisavdrag eller du lämnar båten tillbaka och för igen pengarna).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst u137

hm verkar va många som inte vet hur man går tillväga med såna mäniskor,,,vilket är lite oroligt!!!!men tillbaks till motorn den går att stå o tom varva i neutralt läge skramlar bara lite.. men när du lägger i växel så orkar den inte mer än 5 meter när den har fått upp tempen :-( [RÖD] det som är mest irriterande är att jag köpte båten till min dotter som har jobbat ihop pengarna till en båt samtidigt som hon har gått i skolan :mad: inte kul för henne

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om säljaren är en privatperon har du nog tyvärr inte mycket att hämta tror jag. Kanske basebollträ skulle funka ;-) Är det en båtsäljare är det väl ARN som gäller?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Roger Jonsson

Hej u137. Blir motorn överhettad efter några meter? Kolla så att du har riktig kylning. Det ska stråla ut vatten ur ett hål på sidan eller där bak. Ibland kan det vara igensatt, går att peta med en tråd för att rensa.. //Roger

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Detta är jättelätt fixat så länge som säljaren har ekonomiska tillgångar. 1. Låt besiktiga båten så du får skriftligt på båtens nuvarnade skick. 2. avviker båtens skick från det som står på kvittot så tar du reda på hur mycket det kostar att återställa båten till detta skick. 3. Kräv säljaren skriftligen på detta belopp. 4. betalar han inte så skickar du det till kronofogden. 5 bestrider han där så ger du fogden i uppdrag att dra det till tingsrätten. 6. när tingsrätten funnit att du har rätt enligt köplagen så begär du utmätning hos säljaren. 7. klart. Alla fel som säljaren känner till eller borde känna till måste han tala om. Allt som rimligen går att undersöka måste köparen undersöka. Dolda fel (sådana som köparen inte kan upptäcka innan köpet och som fanns vid köpetillfället) ansvarar säljaren för. befintligt skick friar inte säljaren från sitt ansvar utan alla köp anses som i befintligt skick. Så kan du bevisa att båten var i sämre skick än vad du fått veta innan köpet så kan du reklamera även till privatperson.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Patrik

Föregående talare har helt rätt men föreslår att du innan du gör allt detta på något sätt meddelar säljaren vad du ska göra och de rättigheter du har. Hota med kronofogde, stämning, tingsrätten mm. Känner du någon advokat, jurist eller liknande som kan skriva under brevet så kan det få ännu större effekt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst palle kuling

ja ni... om det bara vore så lätt det är en jävla process, är själv uppe i över 1,5 år nu utan att vi kommit till resultat. sen så ska man ha tur med domaren också så att inte denne fattar sympati med säljaren...det kan gå så illa också, vi får se hur det går för mig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag köpte en Audi A4 som visade sig ha trasig topplockspackning efter några mils körning...ringde upp säljaren som visade sig vara fullständigt oförstående till mina påståenden...hade dock innan lagt upp en plan för hur jag skulle agera o vad jag skulle säga...det gäller att vara benhård från början, inte ge efter en milimeter, att sakligt redogöra för sina argument...o slutligen innan han hinner säga nåt framföra alternativ...i mitt fall återköp, splitta reparation eller att vi ses i rätten...som stöd hade jag konsumentverkets hemsida att läsa ifrån...där det klart o tydligt står att man inte får sälja nåt med dolda fel...vilket det så uppenbart var i mitt fall...hota med att säga att även om du som köpare förlorar i första instans så kommer du att driva det vidare in i absurdum...så gjorde jag...o han veknade rätt fort när han insåg hur mycket pappersexercis han skulle tvingas gå igenom...det slutade i alla fall med att vi delade på reparationen...lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Bobo

Jag vet inte om det är samma fel, men jag hade en Johnson 60 Hk-91 och gick också bara på tomgång, när jag la i växeln så dog den också efter typ 2 meter, Felet var att den hade blivit överhettad så ena kolven hade smällt.När dom tog bort blyet i bensinen så kylde den inte tillräckligt så att man var tvungen att flytta på utblåset av kylvattnet i blocket. Det va ju inte så lätt att veta. Det va ett hål uppe på kolvens ovansida. Honade upp cylinderns och köpte ny Öv.dem. kolv och sedan va det stark och fin igen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...