Gå till innehåll
torsdag 13 februari 2025
ChristerN

Komplettera med ett nyare batteri, vad händer?

Rekommendera Poster

Hej

Pga ökat behov av el i båten behöver jag utöka min batteribank. I förbrukarbanken har jag idag 4 st 75 Ah som är snart två säsonger gamla. Jag har två solpaneler kopplade till förbrukarbanken.

Vad händer om jag sätter in ytterligare ett 75 batteri av samma typ (fast nytt)? I de skrifter jag läst om att blanda använda och nya batterier står det att så länge solpanelerna laddar så är batterierna upptagna med sin egen laddning men när panelerna inte laddar så sker en självurladdning av batteribanken som beskrivs som om den skulle tömma sig självt helt och hållet (Ström ombord - J. Winge)

Hur funkar det?

Som jag förstår det kan man förenklat beskriva batterier som tillbringare. Ett nytt batteri förmår fylla tillbringaren helt och när batteriet åldras så minskar förmågan att fylla tillbringaren. Om man följer den logiken kan jag förstå att det sker en vandring från den fulla tillbringaren till de mindre fulla men bara tills nivån är samma i samtliga tillbringare. Inte att samtliga skulle tömmas helt!

Jag har dessutom läst på Skyllermarks hemsida om ett försök med olika batterier som inte alls laddar ur varandra.

http://www.skyllermarks.se/artiklar/ett-batteri-till

Ja, vad ska man tro? Någon som vet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet..nej det vore att omkullkasta andras kunskap och då får man på tafsen, men däremot har jag gjort som du har på gång. jag hade 2st förbrukare på 75Ah, och köpte till 3 st när jag 2 säsonger innan hade bytt dessa. Jag har inte upplevt några som helst problem med detta och har nu nästan avslutat säsong 2 med totalt 5 förbrukare, i våras kopplade jag in 2st solpaneler på 33W vardera och har inte använt laddaren en ända gång under säsongen. Inget vetenskapligt svar som du säkert önskade men en egen erfarenhet kan vara bra ibland.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, tack även egna erfarenheter är mycket välkomna.

Det är inte möjligen så att du mätte om du hade någon vandring mellan batterierna när de var laddade men i vila, men innan du installerade panelerna?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är väl främst risken för överflyttning av energi från ett nytt till ett äldre batteri man tänker på när man säger att man inte ska blanda batterier.

Jag tänker så här:

Du har solpaneler på båten och de laddar alltid något. Soliga dagar och ingen förbrukning laddar de en hel del. Då kommer spänningen att ligga på minst 12,7-13V.Ofta 13,5V och mer.

Då kan man inte tala om överföring av energi från ett nyare till ett äldre batteri. Även det nya batteriet får då lite underhållsladdning och ett äldre batteri tillför det den har i kapacitet även om det kanske inte är mer än halva av den ursprungliga energin.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, jag mätte bara syrahalten och den var exakt på både gamla och nya, efter 2 dagars laddning, så kopplade jag loss batterierna och mätte ett och ett, dock i vila då, och dom var exakta alla fem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det går bra att blanda gamla och nya batterier och till och med batterier med olika laddningstillstånd, även om det senare kanske inte är att rekommendera.

För att ett batteri skall ta laddning måste spänningen upp högre än den normala polspänningen. Det går därför inte att att ladda ett urladdat batteri med ett annat som är fulladdat utan att koppla något emellan som höjer spänningen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

som lastbilar och andra fordon där dom kopplar två eller fler batterier för att få 24 volt eller ökad styrka över tid. så händer det ofta att man bara bytter ett batteri. men jag har sett att man ibland använder någon forma av relä eller dioder för att skyda mot urladning och överladning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skiljediod och relä är till för att kunna ladda ur två batterier indviduellt, men ladda dem samtidigt från en och samma laddare/generator. Ex. ett start och ett förbrukarbatteri.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade ett batteri till lanternor och vindrutetorkare som bara mätte 11 volt häromdagen. Laddade upp det och det stannade på 12,4 volt ett par timmar efter laddning. Ganska slut, verkade det alltså.

Hittade så ett lovande begagnat batteri som legat ett tag och mätte 12,4. Laddade upp det och det kom upp till 12,8 volt efter vila och kopplade det sedan till mitt gamla batteri. Dagen efter var de båda nere i 11,8 volt, så jag kopplade isär dem igen och efter ett par timmar var det upphittade batteriet uppe i 12,6 volt. Det var bara att kassera mitt gamla och behålla det upphittade.

Lärdomen är väl att det går att lägga till nya batterier till gamla batteribanker, men om nåt äldre batteri är för gammalt och orkeslöst så bör man kassera det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...