Gå till innehåll
lördag 18 januari 2025
jobbargubben

max motorstyrka på buster magnum -06?

Rekommendera Poster

Är det någon som vet hur mycket akterspegeln på en buster magnum-06 tål när det gäller vikt och effekt?

Tacksamma för alla åsikter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bästa är att kolla märkskylten, hur mycket som båten är registrerad för. Att båten ser säkert tål mycket mera är oväsentligt, då försäkringsbolagen har blivit stentuffa på försäkringarna i år. Dom godtar helt enkelt inte mer hästkrafter än vad båten är registrerad för.

Har själv haft en buster med för stor motor, o då va det helt OK, men köpte en annan båt i år med 10 hkr för mycket (enligt dom), varvid inget bolag ville täckna en försäkring på den (till och med bolaget där den förra ägaren hade den försäkrad sedan många år,, o utan problem). Efter mycket om o men löste det sig då jag lyckade ordna papper som bekräftade att den tålde lite mer än vad som stod i f-bolagens papper. Så detta är tänkvärt idag när man köper en båt med för stor motor.

PS bolagen jag ringde var samtliga vanliga försäkringsbolag inkl Atlantica, S Sjö,Folksam, mm.

Övrigt kan nämnas att jag vet en som har en Suzuki 300Hkr o det funkar hur bra som helst, o den är försäkrad sen några år o därmed inga problem, men typskylten säger 225 Hkr

Hoppas du blev nå klokare av detta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

tackar för svar.

Jag har yamaha f250 nu och försäkrat i pantaenius och det är inte ens dyrare än om jag haft 225hk och försäkrat i atlantica, ca 10000kr/år

Kul att höra om killen med 300 suzukin, vore kul att prata med honom, du har inget namn eller nr tillhonom?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan verka taskigt, men han ville inte jag nämnde nå mer om hans båt??????

Om du bara vill kolla maxeffekt, maila till G-argenturen för Buster, eller nån stor båtaffär som tillhandahåller Buster, dom svarar nog säkert på din fråga om vad båten tål, men som jag sa,,,,försäkringsbranchen har blivit MYCKET tuffare på motoreffekter. Själv skippade jag 2 coola båtaffärer, då ingen ville ta försäkring på dom (pga För hög effekt/mera än maxeffekt för båttypen).

Lycka till

Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att försäkra den är inget problem. Jag har nu försäkrat hos Pantaenius och även fått pris på försäkring med 300 och 350hk och det skiljer bara hundralappar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...