Gå till innehåll
onsdag 13 november 2024
M_i_c_k_e

Utombordaren startar ej.. hur vinterkonserverar man då ?

Rekommendera Poster

Min motor vill inte starta (se mina tidigare foruminlägg i detta ärende) kan man vinterkonservera motorn i allafall ? Hur ?

/ Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gör en så kallad bonnkonservering, plocka ur stiften och pumpa in lite motorolja med smörjkanna och dra i snöret så oljan smetar ut. Gjorde själv detta på en 30 hk Yamaha i många år, och den hängde ute hela vintern....dessutom gjorde jag något för alla impellerfantaster riktigt kriminellt, jag bytte aldrig eller plockade ur och lade i säkert förvar under den bistra vinternSkrattande 

Mvh Andréas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag!!!! har aldrig under ca 40 års tid Konserverat en Motor, Har funkat än så länge Obestämd

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur har du tänkt förvara motorn (utomhus/kallförråd/varmförråd)  ?

Bonnkonservering nämnd ovan är ett enkelt och bra recept om man nu prompt måste..

Ska den stå torrluftsförvarad typ isolerat frostfritt garage (RH 50%) behöver du egentligen inte göra någon konservering alls.

Försvarets Materialverk (FFV) anger förrådstid i det fallet till 4 år innan tillsyn.

Ej konserverad motor förvarad i oisolerat kallförråd funkar enligt FMV upp till ett år.

Själv har jag aldrig konserverat någon utombordsmotor någonsin och det har funkat än så länge. Förvånad

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som gammal Mercuryägare,,,,,Spraya in konserveringsolja direkt i förgasaren tills den bluddrar slå av motorn... Då har du även fått in olja på ramlagrena, därefter kan man pytsa in lite i tändstiftshålen för att få olja på kolvringarna o cyl, loppet. Att bara spruta in olja i tändstiftshålet är inte fullständigt (vilket de flesta gör)

Man får inte glömma att det är en tvåtaktare utan oljetråg som en vanlig fyrtaktare med oljetråg o oljetrycksmörjning på vevlagren. Därför är det minst lika viktigt att få in lite smörjolja på vevlagren, vilket man får om man sprutar in konserveringsoljan direkt i insuget

Kolla med din motortillverkare så ska du se att dom rekommmenderar olja i vevhuset oxå

Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Undrar om det inte är ett trick från återförsäljarna, det där med konservering. Dom ju vill ha jobb. Även om det är så att dom flesta, som nu gör det, konserverar sin motor själv. Så har dom sett till att några tror att det är nödvändigt, men ids inte göra det själv, så dom lämnar in den. Å vipps så har återförsäljarna fixat sig jobb.

Som många andra så har jag heller aldrig konserverat min snurra, å inte heller alla andra motorer som vi haft i familjens ägo. Har aldrig haft problem.

Den här diskussionen har jag aldrig hört talas om bland dom som har snöskoter (har själv en), har aldrig haft problem där heller. Å det är också 2-taktare.

Såklart står det var och en fritt att tycka vad dom vill om det hela, men jag konserverar med en presenning över hela paketet, och konverserar lite om kommande sommar istället! 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min konservering består i att jag sätter tiohästarsmurklan på en kärra för 199:- från Biltema och rullar in den i ett kallförråd, klart.  Så gör jag med min från 2007 och så gör familjen med sin likadeles Mercury från 1969, aldrig några problem.  Växelhusoljan på min nya byter jag, men på den gamle går det några år mellan bytena.  Kan tilläggas att fyrtioåringen fortfarande har originalimpeller så den är det nog dags att byta nu Glad

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte nog närmast på att motorn skall förvaras på båt i kallgarage. Frysrisk. Skulle vilja köra igenom med glykol.....

/ Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan ge ett tips att gänga ut skruvarna som behöver lossas när motorn en gång behöver få en ny impeller. Varför inte göra det istället för att olja in en motor i onödan.

Skruvarna fastnar stenhårt efter tio år utan impellerbyte. Aluminiumoxiden fyller gängorna och man drar av skruvarna eller får ett litet helsike med värma/knacka för att lossa.

Fetta in gängorna och använd gärna gängtejp som kan förhindra vattnet att komma ner i gängorna.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så Ni menar att jag inte behöver köra igenom motorn med glykol. Vadå ? Finns det inget vatten kvar i kylsystemet/motorn?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade det varit någon skillnad om det varit en 4-taktare ? Såg nämligen i en tidning en slags säck som satte rigen i och hängde fast på motorn. Säcken fyllde man sedan med glykolblandning och varmkörde.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är bara på inombordare man använder glykol, där rinner inte vattnet ur. Förvaras motorn i nerfällt läge så rinner vattnet ur.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Instämmer med Bella440R, nedfälld rigg och bortplockad propeller så rinner allt vatten ut.

Detta är mitt recept för 2-taktare:

Tvätta rent motorn utvändigt

Skölj motorn med färskvatten, ha riggen nedfälld och propellern bortplockad

Byt olja i växelhuset

Fetta in propelleraxeln med vattenfast fett

Lossa tändstiften och droppa i lite olja, drag runt och tillbaka med stiften

Tryck i fett i smörjnipplarna

Spray ett tunt lager 5-56 eller motsvarande på motorn under motorkåpan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar köra min tvåtaktare 10 minuter med mycket fet oljeinblandning i en tunna med färskt vatten. Då tvättas saltavlagringar från kylsystemet samt överskottet på 2-taktoljan gör att det blr en skyddande oljehina i motorn.

Sen ställer jag motorn i en bod under taket, med riggen neråt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar oxå vettigt.

Även om en del inte hört talas om det,,,,finns det faktiskt lager till vevaxeln som är minst lika viktigt att få lite extra inoljade inför vintervilan som att pytsa in olja i tändstiftshålen.

Visst tusan kan man skippa det, men det finns säkert en orsak till varför det rekommenderas (o det är inte för att dom ska tjäna massa stålar på oss. Oljan kostar knappt ingenting o det är jätteenkelt att göra själv, utan att ta en serviceverkstad till hjälp.

Hur man nu väljer att göra är upp till var och en. Själv vill jag gärna att motorn håller sig så fräsch som möjligt o behåller sig så år efter år, då det är så enkelt att göra själv.

Likadant som att en del påstår att det absolut bästa med växellådsoljan är att byta den till våren, så det är nybytt o fräscht. Varför den obönhörligen ska bytas på hösten, är av den enkla anledningen att man då ser om oljan är fräsch o inte packboxen har läckt in vatten. Under vintern rostar axel o lager. Då kan jag garantera att växellådan blir slut ganska snart. Dessutom kan växelhuset prängas sönder om det kommit in mycket vatten(om den är kallförvarad). Råkade själv ut för det för många år sedan, innan jag visste bättre

Alltid känsligt ämne med oljor od, o hur man ska sköta om saker, men som jag sa. Det känns skönare att försöka göra så mycket som möjligt för att sköta om sin motor( av alla det slag)så man kan njuta av många härliga år med den.

Tack för mig.....Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det känns skönare att försöka göra så mycket som möjligt för att sköta om sin motor( av alla det slag)så man kan njuta av många härliga år med den.

Det är många som sköter om så mycket att den inte går till slut. T.ex. för mycket olja som ger fastbrända kolvringar och skit i förgasaren av diverse olika konserveringsmedel.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är sant som du säger att för mycket olja kan döda motorn oxå, Spruta oljan direkt i insugen så slipper man kleta ner förgasarna.Men att sköta om den som rekommenderas enligt motortillverkaren kan aldrig skada. Jag menar inte att man tjänar något på att vräka i olja o tro att man att duktig, utan som rekommenderas

Som en sa, varför tror ni man blandar i olja i en tvåtaktare för. Vevlagren är mycket viktiga vid vinterförvaring då man kan få in fukt under den långa o tråkiga vintern, som gör att dom kan börja rosta.

Men valet är fritt hur man gör. Detta är ju ett forum där folk frågan om saker o vill få råd.

Så mitt förslag är att även få in LITE olja i vevhuset

 

En lagom noga    Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här kommer en bild på säcken som jag menade. Varför ska man ha en sådan om man nu inte behöver köra igenom med glykol ?



Senast ändrad av M_i_c_k_e | 15 september 2009 | 08:37

post-10005337-1394236098,2136_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sån säck är bra när man testar motorn. Ersätter en tunna med vatten nästan (svårt att köra med propellern snurrande).

Jag har gjort nåt liknande när vi mekade med några utombordaresom inte kylde.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spola med glykolvatten är bara för att säkerställa att inte termostaten är stängd o det endast finns SJÖVATTEN kvar(instängt) i ex vis toppen, som då frysspränger  motorn (om den vinterförvaras i minusgrader).

Men då gäller det att varmköra den ordentligt, så termostater är ÖPPEN. och man verkligen vet att glykolblandningen går runt i HELA motorn, innan man ställer av den. Annars gör det ingen nytta alls.

Detta gäller för alla 2 o 4 taktsmotorer MED TERMOSTAT.

Detta gäller endast om motorer förvaras i minusgrader, med frysrisk.

 

Peter

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...