Hzon 0 Postad 11 September , 2009 Hej! Har nyligen köpt en Mercury på 85 hk (1978) Tror jag blandade i för mycket olja sist 3-4%. Hur många % olja skulle ni rekomendera? MVH/ Andreas Senast ändrad av Hzon | 11 september 2009 | 10:02 Senast ändrad av Hzon | 12 september 2009 | 07:46 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Isbrytarn Postad 11 September , 2009 2% Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Victorzz 0 Postad 11 September , 2009 eftersom det är en mercury så ska det vara 2% Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 11 September , 2009 Och om det inte hade varit en Mercury? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipp760 0 Postad 11 September , 2009 De flesta utombordare skall ha 2%, mig veterligen är det bara Yamaha som skall ha 1%. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pejo41 0 Postad 11 September , 2009 Finns det någon 2-taktare som ska ha mer än 2%? Slå i lite oblandat bränsle så ska du se att det löser sej. // Pejo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
staalis 0 Postad 11 September , 2009 Gamla motorer skulle ha 3-4% oljeblandning men så blev oljornas smörjegenskaper bättre och iblandningen sjönk till 2% även på gamla motorer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pejo41 0 Postad 11 September , 2009 Har haft gamla utombordare från -78 och aldrig slått mer än 1,5-2% olja i det bränslet..Ju mer olja ju svårare blir den att starta och vill inte gå rent.. // Pejo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
GusGrissom 2 Postad 11 September , 2009 Är du säker på att Yamaha ska ha 1%? Var har du hört det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 11 September , 2009 Under några få år i slutet av 70- början av 80-talet rekommenderade Yamaha 1 %. Dessa var motorer märkta med 1:100 på riggen. Konstruktionsmässigt var de lika med tidigare modeller av samma motorer. Många av dessa 1 % motorer skar. Yamaha ändrade senare rekommendationen till 2 %. Jag tror att 1 % funkar, men marginallerna blir för små för att motorn skall få ett långt liv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hzon 0 Postad 12 September , 2009 Tack för alla svar. Då ska jag testa med 2% och hoppas på att den går bättre. Sist jag var ute så skakade motorn och den gick riktigt ojämnt. När jag sedan gav lite gas så gick han upp i varv följt av ett plöttsligt stopp. Efter att sedan ha försökt få igång den under en längre tid så dog batteriet. Ska kika på tändstiften idag för att se om de har sotat igen . Trevlig helg! /A Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 12 September , 2009 Min Mercury 10 hk från 2007 ska ha 1% Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser