terhimannen 2 Postad 11 September , 2009 Nybliven Yamaha 70Beto ägare - 93. Kollat på detta forum, o kollat via olika motorsidor, men blir inte riktigt klok. Jag har en känsla av att min drar alldeles för lite olja. Larmen varnar ju inte för om motorn får förlite olja. Kvar att göra senare är väl att verkligen kontrollera att oljepumpen blöder ut olja så det inte är nå luft däri. Men sen kommer frågan. Man kan tydligen ha motorn igång o släppa på dom tre oljeslangarna i motorn för att kolla oljeflödet går in i motorn. Men hur mycket ska det komma??? är det frågan om nån droppe, eller ska det droppa hela tiden??? Viktigt att säga,,,jag har inte kollat upp dom tre backventilerna som tydligen en del har haft igensatta, med motorhaveri som följd. Kan man verkligen lita på detta autolubesystem?. Man har ju ingen annan indikation än att oljenivån sjunker, o då kan det ju vara försent att märka att man kört utan olja en stund. Mercurys system jag haft i 15 år tidigare kändes säkrare då den blödde igenom olja om den pajade, med kraftig oljerök som indikerade fel. Känns så jäkla fel att behöva blanda in olja i soppan då man har ett oljeblandningssystem som man ska kunna lita på. Tacksam för tips o ideer så man kan lita på grejerna Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 188 Postad 11 September , 2009 Fyll 1% olja i bensintanken så att du inte riskerar haveri. Se till sedan att köra upp typ 20 liter nesnin och kolla hur mycket olja från oljetanken gick åt. Då kan du kolla om Autolube fungerar utan at fippla med slangarna i motor eller riskera att motor skär. Autolube anses vara mycket tillförlitlig. Den larmar för låg oljenivå och skitigt oljefilter. Min Yamaha 30 hk 91 års modell tog 0,8% olja och tjänade mig väl i 15 år innan jag sålde den och nu tjänar den någon annan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
terhimannen 2 Postad 11 September , 2009 Tack för snabbt svar. Flera av mina båtkompisar har oxå rekommenderat att blanda in olja i soppan, men det känns så fel då den har detta oljeblandningssystem som man borde kunna lita på. Skulle den plötsligt fungera får den ju 2% olja o det känns lite onödigt nu i miljötider, men det borde inte påverka motorn. För trots allt mår ju inte en tvåtaktare bra av för mycket olja. Risken är faktiskt stor att den kan skära ihop pga av sot i kolvringarna, kanske inte på 2 % men med mera än det (moderna tvåtaktsoljor smörjer ju dessutom bättre än gamla) Ska kolla upp mera i helgen o givetvis kolla av om man får in fler tips, men tackar för svaret. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 188 Postad 11 September , 2009 Det jag menade var att du skall blanda oljan i bensintanken bara när du testar autolube. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
terhimannen 2 Postad 12 September , 2009 Så var problemet löst... En jävla tur att man blandat i 1% olja i tanken, för autoluben har inte fungerat överhuvudtaget (på 2 cylindrar) Backventilerna vare stopp i. Ska byta ut alla slangar o ventiler snarast, men vilket jäkla system. Även om man ser att den förbrukar olja, är det alltså inte säkert att ALLA 3 cylindrars oljesmörjning funkar. Nu fattar jag varför många har haft skurna cylindrar på Yamaha. Finns ju ingen koll eller larm på detta (endast filterfel o nivålarm). Visst kan den förbruka så man tror att allt är OK,,, men i princip ska man ta bort alla 3 oljeslangar varje gång man kör, för att vara helt säker på att ALLA 3 CYLINDRAR verkligen får olja. Då va det bättre med Mercyryn, som blandade oljan i bensinen INNAN den gick in i alla cylindrar. Tur att jag fick tag i en amerikanare som tipsade mig om detta. Instruktionsboken nämner bara att man ska blöda ut olja genom oljepumpen, det gjorde min,,men det spelar ju ingen roll när man tydligen inte får in oljan i vevhuset genom slangarna. Jag ryckte bort alla slangar (3ST=3Cylindrig) o olja kom bara ut ur 1. Tids nog hade 2 cylindrar alltså skurit. Summa sumarum....Ta bort hela autoluben o blanda rätt mängd i bränslatanken,,,eller ha jätte koll på att autoluben fungerar PÅ ALLA CYLINDRARNA. Jag hade backventiler av metalltyp, vilket har varit problem med (nya är i plasttyp) OM autoluben funkar, är det ett bra system, som drar mer olja ju mer man belastar motorn, till skillnad från direktinblandning i bränslatanken där motorn alltid får samma mängd olja, men som sagt var,,,,,ruggigt osäker drift tillförlitlighet. Trots detta ska jag fixa o byta ut hela systemet senare ihöst,så det funkar. Känns så fel att ha ett oljesystem o ändå blanda olja i tanken. Vem vill ha massa finesser i bilen som inte funkar,,,,antingen fixar man dom, eller slänger man dom åt hel...e. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser