Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
piggelina

Fukt i akterspegel

Rekommendera Poster

Hej!

Har en Nimbus 20 Nova -99, förträffligt trevlig på som jag renoverat under sommaren 2009. Jättekul projekt, all teak ny (har inte teakdäck dock, ännu...???)nya kapell, nya Nimbus R-stolar, ny navigator m.m.

MEN, jag har upptäckt att jag har fukt i akterspeglen. Inget stort problem, men trät är blottat i överkant akterspegel.

Jag funderar i tre banor:

1 - Såga av bakre 4 cm av akterspegeln, ta bort all gammal plywood, tätt dit något annat (ny plywood, compakt divinycell eller nåt) och plasta om. Ett stort jobb.

2 - Ta bort några cm längst upp, ersätt alltså bara den plywood som är blöt, hur mycket det nu är.

3 - Låta alltihopa torka ut under vintern, pensla på ordentligt med vattentät epoxi och sedan återställa så att det ser ut som nytt. Enklaste varianten.

Har någon klok person några tips eller kommentarer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade nog gjort så att jag skaffat en fuktmätare och kollat hur utbredd fuktskadan är och sedan sågat/borrat bort så mycket av plasten som är möjligt över de ställen på insidan där fukten finns , låtit den stå över vintern med en avfuktare i motorbrunnen (om den får plats -annars någon annan plats i båten som har kontakt med aktespegeln ).

Kolla fukten med jämna mellanrum och när fukthalten gått under 10-15%(möbeltorrt)-plasta igen det som du tagit bort.

Detta gäller naturligtvis  inte om det gått röta i plyfan- då måste den bytas ut.

Har själv gjort så på en Solö 25 som  hade fått fukt i aktersegeln, enda skillnaden var att jag var tvungen  att ta bort plasten på utsidan då plasten släppt från plyfan - ett j-kla slipande och spacklande för att få till en bra yta på akterpegeln efteråt.

 

Lycka till

 

Roger

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ursäkta att jag frågar men är det vanligt med fukt i akterspegeln? Är detta ålderstecken eller felkonstruktion från tillverkaren? Slarvig ägare som satt skruvar iakterspegeln till tex ekolod?

Har allmänt hållit koll på de flesta Numbus båtar då det är en drömbåt, men ser ofta i annonser att många har bytt akterspegel?

Alltså ingen kritik till Numbus ägarna alltså utan bara en stilla undran. Inför ett framtida eventuellt köp.

Mvh
Kristian

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle med till visshet gränsande sannolikhet vilja påstå att det nog beror på som du skriver -att ägaren slarvat med tätningen vid montering av skruvar eller vid drev/sköld-byte. Många tänker kanske inte på att vatten även kan tränga in innifrån båten om man av någon anledning får mycket slagvatten stående.

Sen förstår jag i.o.f.s inte varför man inte redan vid tillverkningen använder ett distansmaterial i akterspegeln som är vattentåligt ex. vis divinycell eller dyl.- kan ju inte spela någon större roll för priset på en båt som kanske kostar en halv mille eller merRynkar.

 

Roger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Tack för bra tips, någon metod för att först mäta och sedan ev torka ut på något sätt under vintern blir nog min linje.

Sedan som kommentar och svar på några frågor som dykt upp:

Ja, det är rättså vanligt att man får fukt i akterspeglar.

Nej det är inte ett speciellt Nimbus-problem. Hade själv haft samma problem med en Ryds, har även surfat på denna fråga en hel del, det är allmänt förekommande, även om det inte alltid måste vara ett allvarligt problem.

Nej, i mitt fall är det inte direkt ett ägar-/brukarrelaterat problem. Läckaget på min båt sker i skarven mellan motorbrunnen och akterspegeln som är Sikaflexad. Man kan ev tänka sig att Sikaflexen skall ses över och/eller bytas med vissa mellanrum. Man kan också tänka sig att plywooden skulle mått bättre om den epoxibehandlats från början, men jag tror inte att man visste riktigt så mycket 1999.

Nej det är inte så enkelt att man använt plywood för att spara pengar. Den typ av plywood som sitter i denna typ av akterspeglar är tämligen tjock och av hög kvalitet - sannolikt lika dyr eller dyrare än Divinycell. Dessutom har jag fått veta att Divinycell inte utan vidare klarar av det tryck som uppstår då man klämmer fast en utombordare med 4 fingängade skruvar som man drar åt allt man kan.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken skarv tänker du på då? Jag är själv inne på Nimbus 19/20 nova och har kollat på några stycken, just då speciellt synat akterspegeln. Det finns en skarv mellan innerline och skrov som är täckt med en aluminiumlist. Lokaliserad bak på själva akterspegeln högst upp vid kanten. Är det den du menar? En av båtarna jag kollat på hade ett glapp mellan aluminiumlisten och akterspegeln vilket gjorde att det samlades vatten bakom listen. Dock verkade akterspegeln i övrigt intakt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, va bra att veta!. Jag avböjde affären till slut. Akterspegeln såg onekligen intakt ut med bara några ytliga sprickor i gelcoaten längst ner i motorbrunnen. Dock ogillade jag den nämnda skarven i vilken det hade samlats vatten och skit samt en del sjösnäckor.

Mvh

Christofer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så, nu var det fixat!

Efter att ha torkat hela vintern och bättre delen av våren sågade jag rent längst upp på akterspegeln. Jag körde helt enkelt en cirkelsåg fram och tillbaka i skåran mellan motorbrunnsöverfallet (om man nu kan kalla det så) och akterspegeln. Jag höll alltså cirkelsågen med klingan horisontellt och sågade, eller snarare fräste, upp ett 1 cm brett spår som nådde in till insida akterspegel. Svårt att förklara, men jag fick bort c:a 0,5 cm av översta delen av plywooden i akterspegeln samt något lite av plasten i motorbrunnsöverfallet. Allt material som jag såg i den uppfrästa springan var rent och torrt. Sen tryckte jag in Sikaflex i omgångar (så att det skulle härda ordentligt). Blev mycket bra,och ser bra ut.

Piggelina.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lyfter en gammal tråd om detta med fukt i akterspegeln. Är problemet främst kopplat till båtar med inombordare och drev? Är det ett mindre problem på båtar med rak axel? Givetvis förutsatt att man inte varit där och borrat för diverse extrautrustning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...