Gå till innehåll
torsdag 13 februari 2025
Ballad_kopian

Varför tål jolle rib båtarna mindre hk än dom gummijollarna med lösa skivor som botten?

Rekommendera Poster

Till våren igen så skall jag köpa en jolle. och det blir gummibåt mellan 2.3-3m lång. och antingen den med fast botten sk rib variant eller den med uppblåsbar köl och isärtagbart golv/durk. men ofta så tål rib varianten 1-2hk mindre i samma storlek om man jämnför med alu/plywood durk med uppblåsbar köl tex.

är det nån som har en teroi om detta? eller är jag ute o cyklar  ..  kanske seglar??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är nog inget du behöver fundera på - har själv en Valiant 3m RIB som är rek. 8 och max 10 hk på.

Jag har en 15 hk 2 t på den och det fungerar kalas, det som begränsar max hk är ju bl. a. hur mycket motorn väger ( de flesta 10 hk motorer finns ju som regel i en 15hk-version och har då samma vikt ),

sen får man ju köra med förstånd om man sätter på en starkare motor än rek.

Anledningen till att jag valt en större motor än rek. är att jag använder den till att dra dottern på vattenskidor , vilket går alldeles utmärkt så länge den som jag ska dra inte väger mer än ca. 50 kg.

Roger

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hmm det är allstå vikten som är viktig? jag trodde det var hk eftersom det bänder på akterspegln. men kanske båten slår runt innan akterspegeln pajar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...