Gå till innehåll
söndag 09 februari 2025
Bosse

Utförsel

Rekommendera Poster

Har nån koll på om om man i Sverige kan köpa en båt och ta med sig den till sommarstugan utanför EU och slippa mpmsa den, utförsel?

Och alltså inte ta hem den igen under överskådlig tid.

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att ta med båten för tillfälligt nyttjande e inga problem, du måste dock regga de oss tullen.

MEN, ska du ta med båten svart till ex till NORGE så får du problem med båtregistret etc.

Mitt tips är kolla reglerna i landet du ska, har dom båtregister e det ganska kört, tyvärr

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sdk780

Varför är båtregistret ett problem i Norge?

Mvh Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag kanske var oklar.

Vad jag tänkt var alltså att ta med båten ut ur EU och lägga den permanent i annat land,

Självklart måste jag regga den efter deras regler.

Jag har försökt googla på utförsel samt läst på Tullen hemsida utan att bli klokare. Fär väl ringa tullen nån dag.

Tack iaf.

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Utförsen behöver du inte oroa dig för, det e just importen som är problemet om du nu som jag har förstått vill ta in den utan moms mm.

Grejem med Norge är att båten måste ha ett unikt reg nummer och för att få det måste paper på båten fram (import/tull/Hk avgift osv)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sdk780

Förutom CE märkning på båtar nyare än 16 juni 1998 så är det inget registreringskrav i Norge. Båtregister finns men är frivilligt (det är ingen tull på fritidsbåt)

Mvh Peter

Senast ändrad av sdk780 | 11 september 2009 | 00:37

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sdk780

För Norge gäller:

Dersom du har midlertidig opphold i Norge, kan du innføre utenlandsk fritidsbåt midlertidig uten å betale avgifter. Båten skal være til personlig bruk, og kan ikke benyttes av personer med fast opphold i Norge. Dersom du fyller vilkårene for avgiftsfritak, trenger du ikke å melde deg for Tollvesenet ved innførselen. Med midlertidig opphold menes opphold på inntil ett år. Skal du være her lenger, kan du søke Tollvesenet om inntil ett års ekstra avgiftsfritak.

Det är eg samma som med bilar! En utlandsregistrerad bil får inte köras av norsk statsborger. Jag tolkar det som att Du må ta hem båten och sen göra om hela stuntet för varje besök!

Annars gäller:

Når du skal innføre en fritidsbåt til Norge må du betale følgende avgifter:

• Båtmotoravgift: 147,81 kroner per hk for alle motorer over 9hk.
    Elektriske motorer er unntatt denne avgiften.
  • Merverdiavgift: 25 prosent av totalverdien (båtens verdi frakt  båtmotoravgiften)

Du skal ikke betale toll for fritidsbåter

Mvh Peter

Senast ändrad av sdk780 | 11 september 2009 | 00:36

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

E du säker på att båtregisret är frivilligt,? När jag bodde där va det lag på detta, men ok, det kan ha ändrats.

Men som jag skrev i mitt tidligare inlägg, tillfälligt nyttjande i NO med SE båt inga problem, problemet kommer om du vill flytta båten permanent och du inte vill betala moms mm.mm.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu rör inte på något sätt mitt problem Norge.

Problemet rör inte att få den i annat land, utan att fu den ur Sverige omomsad.

Resten llöser sig senare.

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har nån koll på om om man i Sverige kan köpa en båt och ta med sig den till sommarstugan utanför EU och slippa mpmsa den, utförsel?

Och alltså inte ta hem den igen under överskådlig tid.

Det låter HI,  sommarstuga var, i Ryssland, Caribien, Brasilien eller Söderhavsöarna. Vi har varit där på alla dessa ställen utan någon sommarstuga, men med våran båt bara ! Inga problem , heller inte på någvon återbäring av moms ifrån Svedala !

Om du är en som  millionär, varför bry sig om litet momn återbäring från det fattiga Svedala, Sv politiker måste dom leva ochså ??

Du kommer alldrig att få någon möjlighet till återbäring på moms ifrån Sverige vart du änn flyttar, du måste ha varit skriven ut ur Svedala då när du köpte båten !!! Varför draga med sig någon jolle om du inte segla den själv ut ur Svedala ! CE- märkning ger ingen som helst skillnad. Vad Norge beträffar, så är det heller inget problen, segla dit bara, utan att fråga någon, som turist  !!! Norrmännen betalar inte tillbaka din i Svedala betalda moms, inte SV  tullen heller !!! Flytta utomlands och köp båten där är mycket billigare !!!

Lycka till med Sommarstugan utanför EU, hur har du tänk dig att få ut din Forbina 850F ut ur Svedala och få momsen tillbaka ?? Var i utanför EU är din sommarstuga tänkt att vara ??

Senast ändrad av -somena- | 11 september 2009 | 19:16

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, så du vill betala moms och avgifter i landet du flyttar båten till, men vill altså försöka att få tebaks den svenska momsen.

Handlar det om en befintlig beg båt där moms redan är betalt och båten ägs privat e det totalt kört.

Isåfall bara att åka til grensen med båten och tulla/momsa in den i det nya landet, inget konstigt med det.

Såg att du skrev: Köpa båt och ta med.

Detta ändrar jo läget lite för en ny båt kan jo altid exporteras till ett annat land utan att först betala SE moms.

Senast ändrad av BerraS | 11 september 2009 | 19:56

Senast ändrad av BerraS | 11 september 2009 | 19:58

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OK, BerraS, tack.

Jo, jag hade nog tänkt mig en ny båt

Jag får ta detta med tullverker till våren när det blir mer aktuellt.

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...