Gå till innehåll
måndag 02 december 2024
explano

Trög generator

Rekommendera Poster

Min gamla generator ville inte längre så jag har just bytt en till en ny. Men den verkar trög att komma igång när man startar motorn. Jag måste varva upp motorn till 1500 varv innan den börjar ladda. Så snart den börjat ladda kan jag gå tillbaka till tomgång igen med full ladning, men det irriterar att jag inte får laddning direkt från en ny generator. Nån som vet vad det kan bero på?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så får jag göra med min og, och det stör mig inte.

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vaddå generatorolja? Står inget om det i installationsguiden och leverantören (auktoriserad bilelektrisk verkstad) kan inte ge annat svar än att magneterna tydligen kladdat fast om den legat länge på hyllan och att det kommer att försvinna. Jag är inte helt nöjdmed det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sätt i en lite starkare laddlampa så löser du problemet. Generatorn får då mer startström och kommer igång vid ett lägre rpm. Jag rekomenderar dig max 4 watt. Generator skall ju inte börja ladda för tidigt vid start. När rätt lampa sitter i skall generatorn gå igång strax över tomgångsvarv vid start.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inget ovanligt, många har det *problemet* särskilt om man bytt generator till en annan sort.

Byt laddlampan till en med högre effekt (Watt) så startar laddningen troligen tidigare (lägre varvtal), eller lev med beteendet.

Inlägg från signaturen Anemos <=>Somena är något jag personligen helt ignorerar..
Trollspray skyddar Flört



Senast ändrad av Gunnar_ | 09 september 2009 | 21:09

post-22127-1394236090,146_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr löser det inte problemet det en starkare laddlampa den sk. laddlampan ger bara en initialtröm till generatorns regulator och rotorns fälltlindning. Att generatorn börjar ladda, ser mann på att ladningslampan slocknar. Efter det att ladningslampan slocknar har den längre intet betydelse.(man kan faktiskt skruva ut lampan, efter att generatorn har börjat ladda)  Hur mycket generaton laddar beror ochså på generatorns varvtal och minimi varvtal för den givna generatorn. Man behöver kanske efter start varva upp motorn litet för att få igång laddningen, är inte onormalt !

På min gamla båt som hade en MD17C motor, vid låga varvtal, började laddningslampan att blinka, vid mer gaspådrag så slocknad det. Vad det nu är för sorts motor, så är utvexlingen gjort så att generatorn snurrar med minst 1000 varv. (beror på generator som generator) Det finnes ochså lågvarvtalsgeneratorer !

Det framgår inte av frågeställaren, villken motor, och är utytesgeneratorn av originaltyp eller någon ersättare men i villket fall som helst så verkar det konstigt att behöva varva upp till1500 varv, innan generatorn börjar ladda. Generatorer börjar nog ladda vid det normala tomgångs varvtalet, vad det nu är 400-600 varv

 




Senast ändrad av -somena- | 10 september 2009 | 16:43

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Konstigt.............förra vintern kopplade jag på två st laddlampor på företagets trakor. Vi ville inte behöva rusa upp traktorn till 2000rpm vid kallstart för att få igång laddningen. Nu startar laddningen vid ca 1200 rpm. Detta tipps fick jag från en yrkeslärare i bilel när jag själv gick elutbildning...........men du har förståss rätt

Så det så!!!!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det löser problemet. Det ju just i startskedet som generatorn behöver mer magnetisering, sen regleras denna magnetiseringsström av regulatorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har nu satt i en starkare lampa (4W) och det löste problemet. Den nya generatorn är av orginaltyp (utbytes) till Volvo Penta 11 C men med bara två anslutningar, B och B-. D (för laddampa) saknas och därför kopplas laddlampan till B . Där låg förklaringen, som jag fick från en fackman i branschen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den koppling du beskriver kan inte vara korrekt.

B går ju till batteriets pol.

Det du beskriver innebär att laddlampans båda anslutningar är kopplade till samma batteripol..då kan den omöjligen leda någon ström och således ej heller lysa Förvånad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...