fred_e 1 Postad 9 September , 2009 Hej, har en liten fundering om att köpa en båt idag och lägga på charter för att kunna ha den om 5-6 år när vår lilla familj har blivit större. Finns ju en rad bolag som erbjuder sig att sköta detta tex sailmarine och navigare yathcing. Deras upplägg låter ju lysande med 10-15 % årlig avkastning på inköpspriset, finansiering upp till 80% av priset och sen 3-4 veckors fri segling under tiden. Man blir ju lite misstänksam och skulle vilja kolla om det är nån här som provat uppläggen från nåt av företagen eller liknande upplägg. Hur har ni räknat? Har det funkat som utlovat? Äga i AB eller privat? Hur agerar man efter avtalstiden är slut? Andra reflektioner Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaidin 292 Postad 9 September , 2009 Jag har inte personlig erfarenhet av upplägget men funderat på det och kommit fram till följande: Är det charter eller uthyrning? En båt som varit hyrbåt under en längre tid är ofta synnerligen sliten. Man får nog räkna med en rejäl genomgång av samtliga slitagedelar efter en sådan period samt inte vara för kräsen för lite skavsår och annat som kan uppstå. Är det charter det rör sig om så beror det ju till stor del på charterskepparen hur båten är hanterad. Jag har läst en om folk som gjort detta och det har varit blandade reaktioner när båten lämnas tillbaka. Vissa har varit nöjda, andra har varit riktigt missnöjda. Det viktiga är nog att man inte räknar med att få tillbaka en båt i nyskick utan att den är sliten. Ränka på hur många sjömil en 5-6 år gammal båt seglat i medelhavet, när den kanske varit uthyrd 80% av tiden året runt och jämför det med en privatägt båt i Sverige som seglar 8 veckor om året så får du lite perspektiv till hur gammal båten är när den returneras. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fred_e 1 Postad 10 September , 2009 Jo absolut får man väl räkna med att segel, dynor etc behöver köpas nytt efter 5-6 år i medelhavet inna namn plockar hem båten. Det jag är mer fundersam över är ju den finansiella kalkylen som presenteras. Den är ju väldigt bra och frågan är om det är en glädje kalkyle eller om bolagen håller vad dom lovar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
melle 7 Postad 10 September , 2009 Allting på båten slit ju i takt med användandet. Så väl motorer (som då ofta pinnat på bortåt 3-4000h då dessa även används för att ladda upp batterierna) som allt annat. Jag tror man gör en bättre deal genom att köpa en lika gammal båt i Sverige även om dem kan ligga några hundra tusen över en charterbåt. Privatägda båtar går ju också att finansiera med lån om de säljs genom en mäklare (finner du en båt som säljs av en privatperson kan ni samarbete med en mäklare som då tar ut ett litet arvode 5-15 000kr). Ofta är även privatägda båtar lite mer påkostade. mvh Andreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaidin 292 Postad 10 September , 2009 Har du ett exempel på en kalkyl? Vad blir den totala kostnaden när båten är din efter 5 år? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pirayan 37 Postad 10 September , 2009 Värt att tänka på är att det är inte ovanligt att charter båtar är underriggade. Detta för att även kleti å pleti ska kunna klara av att segla med stoor säkerhetsmarginal. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fred_e 1 Postad 10 September , 2009 Jag är egentligen inte så bekymrad över slitaget men förstår givetvis problematiken. Dagens båtar känns ju väldigt rejäla och min nuvarande båt är ju 35 år gammal och är fortfarande helt ok. Sen får man nog som sagt räkna med en rejäl översyn när man ska börja använda båten privat. Det som lockar är ju att betala tex 800 idag, göra ingentig i 6 år och sen kunna kvittera ut en avbetald segelbåt. Och samtidigt kunna lägga nyårs/sportlov på en segelbåt i grekland. Det låter ju grymt. Bifigar en kalkyl på en oceanis 43 ft där jag räknat med 10 % årlig avkastning i 6 år. Där behövs en kontant insats på ca 800 för att det ska vara 0 kr kvar om 6 år. Sen kan man ju laborera med låneandelen upp till emot 80 % Det jag funderar på är ju om man ska låta ett AB äga båten eller äga den privat och om man ska läggaden i sverige eller i medelhavet. I eu eller inte i eu? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser