Gå till innehåll
torsdag 13 februari 2025
rool

Trögstartad utombordare

Rekommendera Poster

Jag har en Johnson 85hk, som är väldigt trögstartad när den är kall.

När den väl startar hostar den till, ryker lite, men går sedan bra och startar lätt. Vad kan det bero på? Bränslepumpen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

skulle tippa på skit i någon förgasare, man kan få våldigt skulle symtom, min gick dåligt under 2500 varv sen gick den hur bra som hälst över, men efter jag gjort rent 2ans förgasare (viste att det va den som den inte gick på) så gick den hur bra som hälst, å har gjort sen dess,

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är tyvärr mitt skämtsamma lynne ! Ursäkta mig, ta inte illa upp, skall försöka att skämta mindre.

Förövrigt, att motorn är trögstartad, till det kan det finnas flera orsaker till. Om det är fråga om en 2-taksmotor, när dom blir gamla så uppstår det många krankor. Det där med att säga skit i förgasaren är ett gammalt slogan, men visst kan det vara orenligheter i förgasarna. Det är inte så enkelt för en okunnig att plocka isär förgasarna heller, eller att börja skruva på trimskruvarna!   Felorsak kan givetvis vara tändstiften, tändkablarna, motorn igensotad mm.mm. Snarast tror, jag, att motorn inte får tillräklig soppa vid strart, om det är automsatshoke, eller manuell, så kanske motorn blir för sur vid startandet ? Som vi ochså vet så förbrukar 2-taktare, vid oljeblandad soppa, mer tändstift än 4-taktare.

Senast ändrad av -somena- | 10 september 2009 | 16:01

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lätt att håna skit i förgasaren men är ju ett vanligt fel. Iaf om det FINNS en eller flera förgasare i aktuell motor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...