Gå till innehåll
söndag 05 januari 2025
Rammsee

Impeller-massaker

Rekommendera Poster

Hej!

Min impeller i motorn för saltvattnet, finns det knappt någon vinge kvar av.

Någon som vågar gissa/svara på varför?

Undrar också var dessa far vidare i systemet och eventuellt fastnar? Fick bara tag på några småbitar i pumphuset. Hur får man bort eventuella gömda rester?

Det är en sötvattenkyld Mercruiser 4,3L MPI, inne på fjärde säsongen nu. Med sjövattenintag. Tycker impellern borde hålla längre, det är alltså inga vingar kvar... Läste att rekommendation är byte var tredje år. Min tanke är att bitar fastnar i värmeväxlare eller i kanalerna runt avgasknät?

Byter impeller just nu... Vilket helvete att skruva bort pumphuset i ett trångt motorrum!!! Men vad blir mitt nästa steg? Tömma värmeväxlare?

Hälsningar nybliven meck

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm.

Jag som är uppvuxen med VP diesel av den här modellen MD11 har bytt impeller minst en gång varje säsong!

Ändå har nån vinge lämnar av och fylkat sig sig i kylröret. VP erkände sedan misstaget. Strongt i sig.

3 år kan man räkna med på många utombordare. Dom ligger med pumpen under vatten och behöver inte samma sugeffekt som en maskin med pumpen nästan över vattenlinjen. En impellerpump som inte behöver suga slipper den böjande kam som ofta inombordarna har.

Den kammen sliter på bladen som ska böjas 90 grader för varje varv. Fel gummisort=stopp i kylet med den vinge som går av.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen!

I för sig, jag har ganska många motortimmar per säsong, ca 100tim.

Den här kammen du pratar om. Och skillnad på konstruktion inom och utombordare... Intressant. Kan du utveckla det lite? Och kammen, hur ser den ut?

Antar också att jag bör böja vingarna i rätt riktning vid montering, beroende på vilket håll den snurrar. Synd att det inte var märkt med ngn pil... Får väl lista mig till det...

Tänkte montera i morgon. Skulle ha varit cirkusakrobat.........

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror inte det där med riktning är så himla noga. Skulle tro att vingarna kommer rätt när impellern börjar snurra, har funkat för mig, visserligen på lite större pumpar men ändå.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så var tror ni att bitarna fastnar? Värmeväxlaren? Den är hyfsat lätt att komma åt och tömma. Har ingen större lust att ta bort alla andra kylslangar samt spola ur olika ställen i motorn...  eller borde jag göra det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du frågade var impellerbitarna kunde fastna osv? Svar; nästan överallt men oftast mellan pump och värmeväxlare.

Förslag: ta det du har, centrumet och en bit och lägg ihop dom så ser du vad som fattas. (När du sedan hittar delar sätt dessa på ditt pussel).Därefter tar du loss ex ingående slagen/röret/gaveln till värmeväxlareren och tar bort det som eventuellt ligger där. Arbeta dig sedan mot impellernhet antingen genom att demontera eller spola. Men du bör inte ge dig innan du hittat samtliga delar. lycka till/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...