tompaj 0 Postad 8 September , 2009 Jag upplever att min stingray 180rx -2005 har ett takigt bottendrag, det sitter en penta 3,0 gl på 135 hk samt SX drev på båten. lastar man i 4 personer blir det tugnt att få upp båten att plana, eller om man fyller 80 liter i tanken och sen drar iväg vill båten väldigt gärna resa upp sigoch motvilligt efter mycket gaspådrag plana ut. det finns powertrim men inte några trimplan på båten som är 18 fot och väger ca 900 kg. enligt min mening borde det inte vara några problem med motorstyrkan så någon som har nå tips på vad problemet eller felet kan vara?? tacksam för alla svar.. / Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 8 September , 2009 Vilket toppvarv når du med gasen i botten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yammamoto250 2 Postad 8 September , 2009 eftersom det är en inombordare vi pratar om så är hästarna mätta på motorn och inte på propelleraxeln. du har inte 135hk på proppelleraxeln och därav är inte motorn så stor att den kan kasta upp båten ur vattnet som ingenting. Med 4 pers bakom mitten i båten och hyfsat med soppa i tanken så tycker jag att detta låter som ett normalt beteende för båten. /Daniel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bysse 3 Postad 9 September , 2009 Nja Penta uppger att det är 135 hk på propelleraxeln så då får man väl lita på det men säkert är det ju aldrig. Jag har själv en Glastron med samma motor och den går väldigt lätt upp i plan med 80 liter soppa och 3 personer. /Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser