Gå till innehåll
onsdag 22 januari 2025
andersktm

Yamaha 55 ryker vitt och går dåligt på tomgång när den är varm.

Rekommendera Poster

Hej, jag har en 2 cyl yamaha 55 som jag har renoverat men som strular för mig.

När jag hade monterat ihop motorn så var tomgången lite lustig, så jag var tvungen att ha den ganska hög för att den ibland bara gick på en cyl. När jag hade vart ute och kört så går den klockrent på halv och fullgas men när jag slår av gasen och motorn går på tomgång så kom det vit rök ur avgasröret och tomgången rusade.

Så jag antog att det var toppackningen som läckte och att den sög i sig lite vatten genom toppen då den blivit varm. Och enligt stiftet och senare även av ytan på topplocket så har den ena cylindern sugit i sig en del vatten.

Nu har jag bytt toppackning dom andra 2 packningarna på toppen och när jag startar motorn så är tomgången väldigt hög och jag skruvar ner den så motorn låter lugnt och fint. (förr kunde den gå på 1 cyl på tomgång men nu gick den som en klocka)  Jag åker iväg och håller full gas ett tag så motorn ska bli varm, och när jag väl slår av gasen så är allting precis som från början. Vit rök och tomgången strular, Det känns som att såfort termostaten öppnar så drar motorn i sig vatten.

Jag tittade noga på toppen i såg ingen spricka eller liknande. Så jag fattar inte riktigt vart vattnet kommer in??

Någon som har någon ide om vad det är som händer?

/Anders

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gör en sökning på avgasplåt och fundera över om detta kan vara problemet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag fattar inte riktigt vad avgasplåten är. Är det mercurys version av reedsventiler eller?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nja, jag skulle sätta mina slantar på packningen mellan motor och rigg.

kolla om det är nedre cyllen som ger sig, om ja så är det garanterad den packningenFlört

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej,. Det stämmer att det är den undre cyl som sugen in vatten och dels så bytte jag aldrig den packningen när jag renoverade och dessutom så funkar den teorin med att den bra sålänge termostaten är stängd.

Får prova byta den, tack för tipset!

/Anders

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...