Gå till innehåll
torsdag 13 februari 2025
Hedstrom

Hjälp, tvätta båt.

Rekommendera Poster

Jag har precis köpt mig en yamarin 46 -06, skulle behöva lite hjälp om hur jag ska bära mig åt för att tvätta den innan jag ställer in den över vintern.

Har läst lite om rönnqvist produkter från jula, men var ska jag använda dem? fanns väl en del olika att välja mellan? och hur ska jag göra mitt teak som jag har på golvet och även framtill. Undrar också hur jag ska göra med kapellet, det är en hel del skitigt invänidgt.

Behöver man vaxa eller går det enbart att tvätta med de olika produkterna från rönnqvist?

Vore väldígt tacksam för en liten guide hur jag ska göra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och grattis till en fin båt.

Rönnqvist kan du använda på undersidan av båten (bottentvätt), det tar bort det mesta av skiten som kan vara riktigt svårt att få bort på undersidan och du får troligen tillbaka den kritvita färgen på skrovet. (följ instruktionen på flaskan)

Det andra Rönnqvist medlet har jag aldrig använt nån gång, brukar köra med tex supertvätt på resten av båten..

Jag brukar alltid vaxa efteråt, och sedan lägga på sealer för att få en fin och blank yta som är lätt att tvätta.

Är du säker på att du verkligen har äkta teak i båten ?, troligen är det plastlaminat och det kan/behöver du bara tvätta.

Om du börjar tvätta kapellet (finns många bra medel för detta men en svag tvållösning funkar och kanske ev nåt mögelmedel) så bör du impregnera om kapellet efteråt.

Tvätta på :)

Senast ändrad av stallis71 | 09 september 2009 | 07:03

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo det ska vara äkta teakdurk.

den har blivit väldigt ljus nu, får leta från nåt medel så jag får tillbaka utsprungsfärgen.

jag får åka en sväng till jula och leta lite medel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad då inte snällt, det var ju intet fult heller, jag försöker bara hjälpa !!1 Förlåt mig att det slank ur mig, men var på skämt menat !

För Mammor brukar veta hur mann tvättar och polerar ! Diskmedel och grön sopa är effektiva och miljövänliga tvättmedel, utan att offra dyra konskiga specialtvättmedel ! Högtrycksspruta eller borste. Teaktdecket rengöres med mjuk bortste och grönsopa, men inte med högtrycksspruta, då kan det lösköras flisor från teaket ! Friboarden skall rengöran, kanske behövs det polermedel för att få bort fastbiten smuts och sedan till vinterförvaring kan mann lägga på ett skyddande vaxlager ! som på våren bara poleras ! Vad båtens innandömmen beträffar, så där kan säkert mamma hjälpa till !!

Senast ändrad av -somena- | 10 september 2009 | 17:54

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

tror du hjälper alla mäst om bara stänger av din dator å inte läser några trådar, är andra tråden nu i kväll jag läser som du svarat väldigt onödigt,
tråden om trög generator  

tror faktiskt inte ändå att killen mor vet vad för produkter han bör använde till sin båt ändå,  

tx så läser jag mä nöje på vad andra skriver i tråden då jag själv ska ta upp å tvätta min båt i vinter å det är första gången för mig oxo, å det kan vara intresant vad folk rekomenderar å vad dom inte rekomenderar,

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Såpa och ljummet vatten.
Det är grejor det på teak!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Se på f_n, trodde att du var och klottrade i din garderåb, eftersom Östgötaböndernas klottertavla är borttagen, med din tratt ! Tungan

Senast ändrad av -somena- | 11 september 2009 | 16:35

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skippar dösnacket som är i dina första två stycken, även om jag delar din uppfattning.

Jag kör alltid med vanlig Grumme grönsåpa när jag tar upp min båt och den blir lika ren som grannens som använder betydligt dyrare medel, prova detta , det funkar kanon!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...