Northtorp 13 Postad 8 September , 2009 Hej. Finns det någon som har erfarenhet av att använda Ecopar i båten? Sven Johansson Olje AB i Uppsala säljer från pump för 12,20 moms. Räknar man in att den ska ha ett högre energi innehåll så borde inte priset överstiga sjömackarna. Men den stora frågan är ju om Ecopar är ett bättre bränsle vad gäller dieselbakterier. Är det någon som vet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 8 September , 2009 http://www.maringuiden.se/forum/;thread=310292&highlight=diesel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Northtorp 13 Postad 8 September , 2009 Den tråden handlar ju om Preem ACP och det är ju något helt annat än Ecopar diesel se länk http://www.ecopar.se/pages/default.asp?SectionID=1758 Det jag vill veta är om någon har använt Ecopar och vilka erfarenheter ni då har. Det skulle ju vara mycket intresant om någon som tidigare haft problem med dieselbakterier eller andra bränslestörningar gått över till Ecopar och förhoppningsvis blivit av med problemen. En annan sak som hävdas är ju att Ecopar även är bränslebesparande bekräfta eller dementera Northtorp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MatsHansson 0 Postad 8 September , 2009 Hej Det finns en tråd sedan tidigare där flera har testat Ecopar. http://www.maringuiden.se/forum/;thread=13023 Jag har själv inte testat i vår båt men skall försöka hålla mig till Ecopar nästa sommar. Det blir till att tanka i fat och frakta till båten (finns inga tankställen vid havet på västkusten). Har fått vissa utfästelser från företaget som tillverkar/säljer Ecopar som lyder citat: Ren Ecopar har bättre hållbarhet än vanlig diesel och beter sig på samma sätt som vanlig diesel om det kommer i kontakt med vatten (kondens). Personlig kommentar: Jag tycker det låter helt ok. så länge man kan hålla borta RME inblandning i syntetisk diesel. Mats Senast ändrad av MatsHansson | 08 september 2009 | 15:25 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tollef38 2 Postad 18 Oktober , 2009 Hej! I Uppsala är det många som kör på EcoPar i sina båtar, vi har ju lätt att komma åt den, vi tankar som vid en vanlig mack. Jag har själv EcoPar i tanken, motorn är en Yanmar YSE 8, och den går utmärkt med denna diesel. Frånsett alla miljövinster, mindre sot och lukt, högre energiinnehåll slipper man bekymret med bakterier i tanken. Det finns ju inget som bakterier kan växa i. Hos oss är det många som har fått motorstopp på grund av slam (bakterieväxt) i vanlig diesel i kombination med vatten i tanken. Det senare är ju nästan oundvikligt pga kondens och även vatten i tankad diesel. Gå in på EcoPar`s hemsida så får du mer facts. Rekommenderas! Senast ändrad av tollef38 | 18 oktober 2009 | 20:33 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
larban 68 Postad 18 Oktober , 2009 Är det någon som använder ecopar som upplever högre verkningsgrad? Bättre vrid? högre toppfart osv.? Ecopar innehåller som bekant mer energi, detta borde märkas tycker jag? eller inte? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser