Gå till innehåll
fredag 17 januari 2025
Paola

Seriekoppla och parallellkoppla olika solpaneler till en MaxPower?

Rekommendera Poster

Jag vill sätta upp ett par solpaneler ca 25 meter från mitt torp, eftersom det är för skuggigt vid torpet.

Min plan är att skaffa en sån där MaxPower-regulator och att sedan seriekoppla panelerna för att få upp spänningsnivån och därmed minska förlusterna och slippa skaffa en supertjock kabel mellan panelerna och regulatorn/batterierna i stugan.

OK, till frågorna:

1) Panelerna har en toppspänning på 17,8V. MaxPower klarar en inspänning på upp till 45V. MaxPower klarar alltså två seriekopplade paneler utan problem (17,8 17,8 = 35,6V), men skulle man våga seriekoppla tre paneler...? Det skulle då ge en toppspänning på 53,4V - men händer verkligen det någonsin i praktiken här i Sverige, med vår svaga sol, och efter att spänningen har skjunkit lite i kabeln? Och vad skulle hända med MaxPowern om spänningen gick över 45V någon gång?

2) Om man inte skulle våga seriekoppla dessa tre paneler, eller om det skulle visa sig inte funka, skulle man då istället kunna parallellkoppla två av dem och sedan seriekoppla dessa två med den tredje? Skulle det funka och vad skulle det ge för resultat?

Jag är ny i det här, så jag behöver all hjälp jag kan få från er experter där ute! Tack!

/Paola

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1: Avråder bestämt från tre seriekopplade paneler. Regulatorn är tydligen byggd för att tåla 45V max, överskrider man det finns det en klar risk att man bränner en eller annan komponent i regulatorn. Vid små övertramp är risken förvisso inte så stor, men det är dumt att medvetet koppla ihop grejer som ligger över maxgränsen för vad som ska fungera...

2: En solcellspanel leder inte så mycket mer ström än den själv kan skapa, så att försöka mata 2x5A från två paralellkopplade paneler genom en tredje panel som också ska ge 5A är dödfött. Det kommer inte fungera bättre än två paneler.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

Jag köpte själv en Maxpower innan semestern och kan inte annat än rekomendera ett inköp. Vad gäller solcellerna, du har inte möjlighet att köpa en till så du får fyra stycken? Då skulle du ju kunna serie och paralellkoppla och på så sätt få det att fungera. Jag skulle försökt dra så grov kabel som jag har råd med spänningsfallet kan annars bli betydande. I ditt fall ca 16mm2=0,45volt, 6mm2=1,2volt och 2,5mm2=2,88volt !!!!!!

Tips om bra hemsida: http://24volt.eu/index.php

Lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du info om panelerna (tillverkare, modell)  så man kan få fram ett datablad ?

Toppspänningen du nämner (17,8 V), är det vid max panel-uteffekt ?
Om så antar jag att det är 36-cellers-panel ?
Då har du också en obelastad toppspänning på runt 21 V/panel *3 paneler= 63 V, och då ligger du 30% över vad Maxpower:n är specad för.

Bästa rådet är som redan påpekats att köpa en likadan panel till och köra 2 st i serie i paralell med 2 st i  serie.

Troligen klarar Maxpower:n galant även tre paneler i serie (här i Sverige) utom kanske mitt-i-sommaren-mitt-på-dagen-med-molnfri-himmel-och-90-graders panelvinkel-mot-solen OCH med fulladdade batterier (för då belastas inte panelerna och toppspänningen *kanske* stiger över vad Maxpower:n tål.

Vill man helgardera sig så kan man relativt enkelt hemma-snickra en överspännings-shunt kopplad på panelingången till Maxpower:n (typ en Power-FET-transistor som *kortsluter* panelerna när/om/så länge panelernas sammanlagda utspänning överstiger 45V).

Kan byggas med exermpelvis en Power-FET, en zenerdiod/eller en liten CPU med A/D-omvandlare, några resistorer, kostnad max en hundring oavsett metod.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Svaga sol?

Det är samma sol som lyser hos oss på 57:e breddgraden som vid ekvatorn!

Vinklar vi solpanelen mot solen så har vi samma effekt som en panel i Afrika. Minus lite soldis förstås.

Senast ändrad av forgus31 | 09 september 2009 | 01:09

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla tips! Hm... det tål att fundera på, alltså.

Att seriekoppla två och parallellkoppla med en tredje verkar i alla fall uteslutet - det är bra att veta!

Grejen är att jag hittat ganska billiga 50w-paneler (2395 kr), men att jag egentligen behöver minst ca 100w, och att jag behöver en hög spänning, för att tillräcklig mycket effekt ska nå fram genom kabeln.

Kanske man skulle leta efter en större 24v-panel istället? Kan det vara en bättre deal, per watt? Några tips på var man hittar en sån till bra pris?

/Paola

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Paralellkoppla panelerna!

Då kan några/någon skuggas medan den övriga levererar spänning iaf.

Och skaffa en grov kabel så slipper du spänningsfall. Det blir bättre för  Maxpower regulatorn också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...