Bobba 54 Postad 4 Augusti , 2004 Tänkte dela med mig av en episod från helgen. Alltid roar det någon Kommer ut till ön ganska sent efter jobbet men hittar favoritplatsen ledig. Dock ligger en segelbåt på svaj närmare berget än vad jag någonsin sett tidigare. Tänker att han har väl ankrat för att gå sista biten hem lite senare. Segelbåten blir kvar. Under natten kantrar vinden och segelbåten driver in mot berget. På morgonen tittar han upp och inser sitt misstag, startar motorn och skickar fram tanten på fördäck för att hala upp ankaret. Vad de inte har insett är att det som stoppat dem från ett möte med berget hela natten är att de fått fäste... i mitt ankare. Detta kommer naturligtvis upp tillsammans med deras. Lugnt väntar jag på att de som brukligt ska haka av mitt ankare så jag kan spänna upp detta och hålla min båt från tidig torrsättning. Nu utspelarar sig följande: Tanten slutar hala upp ankaret med en meter tamp kvar. I panik skriker hon till gubben VAD SKA JAG GÖRA varpå gubben slänger i backen och ger god gas på denna ~35fot segelbåt. Nu börjar jag bli lite orolig, de är på väg ut ur viken med mitt ankare på släp och min båt börjar hugga iland. Hoppar i jollen och ror i bra tempo ikapp segelbåten och gör fritt mitt ankare, ger en arg blick till gubben i segelbåten och återbördar mitt ankare dit det hör hemma så att min besättning kan dra hem igen. Hur kan man lägga sig på svaj 10m från land med ett litet ankare utan varken kätting på linan eller någon vinkel mot botten? Hur kan man köra iväg med någons ankare på släp? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Talent_Youth 0 Postad 4 Augusti , 2004 Låter som en del i det nya manusest till S.O.S. - En segelsällskapsresa med Lasse Åberg. Dom stackarna måste ha fått tilt helt enkelt.. Tur att allt redde sig till slut! //TY Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Berra Postad 4 Augusti , 2004 Ja ganska roligt i efterhand då alt gick bra! Detta hände mej för några år tilbaks: Jag hadde en liten 4m styrpulpertare med en 40 Hk på, låg ankrat vi någon vik, en bit från land, vi badade från båten o tyckte det funkade kalas bra tills det kom en stor Nimbus in i viken i typ 3 mill. klassen, han tycks knapt se min lilla båt som ligger ankrat i viken. Min ankar lina fastnar i hans proppeler, utan att han märker det??? Min båt läggs på släp efter Nimbusen Jag gapar på honom, som tur hör han mej o tittar på mej o frågar: Gick det bra? varpå jag skakar irriterad på huvudet, då händer följande: han fortsätter att köra i tron att det gick bra. Effter så där en 50 meter fattar han att något e galet, då min båt ligger 3 meter effter hans båt. Slutade bra tills slut, men det får en att fundera på vissa sjåförer der ute??! :lol: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser