Ockelbo_DC21 0 Postad 7 September , 2009 Hej Jag har en Ockelbo DC21 med en VPAQ170 och ett 280 drev. Det är dags att byta propeller och jag har inte en aning om vad jag ska köpa. Jag har försökt att läsa mig till kunskap här på forumet men blir ändå inte riktigt klok på det hela. Jag är ny båtägare för säsongen vilket gör att min kunskap gällande propellrar är rätt så begränsad. Kan någon eller några vänliga själar hjälpa mig? Jag skulle gärna vilja ha en rekommendation samt lite kunskap om hur olika lösningar påverkar fart, förbrukning osv. Tusen tack på förhand Thorbjörn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 188 Postad 8 September , 2009 Berätta gärna VARFÖR du vill eller måste byta propeller så blir det lättare för folk att svara och rekommendera något. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ockelbo_DC21 0 Postad 8 September , 2009 Självklart ska jag berätta varför jag måste byta propeller. Min propeller är helt enkelt helt slut. Hackig, skev och tunn som aluminium. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 8 September , 2009 Vilken storlek har du på propellern idag? Jag gissar att du 1:1,89 i drevutväxling? Du skall välja en propeller där motorn orkar varva 4800-5000 v/min med gasen i botten. Om motorn är frisk och mina antaganden är riktig, tror jag på en 15x16 HS propeller skulle vara optimal. Kanske en större stigning skulle passa också. Jag tror att ekonomin, motorn och båten mår bäst av om du hittar en propeller som ger en marschfart på 20-22 knop vid ca 4000-4200 varv Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ockelbo_DC21 0 Postad 10 September , 2009 Tack Robert99. Lite klokare blev jag men inte mycket. Stigning? Är det något speciellt; fabrikat? material osv vidare som är viktigt att tänka på. Hur kan jag få reda på att båten kommer att göra ca 20-22 knop vid ca 4000 rpm? Finns det något sätt att räkna ut det på? Tackar på förhand? Jag är inte helt dum i huvudet, jag har bara otur när jag tänker... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CaptainHowdy 1 Postad 10 September , 2009 Hej Om du vet vad du har för utväxling kan du gå in på Vp´ s propellerguide som finns på deras hemsida. Lätt att kolla däri. Good luck Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 188 Postad 10 September , 2009 Kan du inte göra det enkelt för dig, ta loss den befintliga propellern och ta med den till butiken. Är du nöjd med den köper du en likadan. Det som dock vore bra att kolla i förväg är att du har korrekt varvtalv vid fullgas. Seriösa propellersäljare har bytesrätt om din nya proeller inte pasar. Lite att läsa: http://www.nsr-power.com/Basic.htm Senast ändrad av jan_af_lisoe | 10 september 2009 | 17:09 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ockelbo_DC21 0 Postad 11 September , 2009 Tack för tipsen. Jag demonterar och tar den med dig. I helgen blir det skärgården och då ska jag testa max varvtal så får vi se var jag hamnar. Ha en bra helg allihop Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst KriK Postad 11 September , 2009 Hallå eller! Har du kollat om proppen går att renovera? Lämnade in min till propellersevice i Götet och skall hämta den i nyskick på fredag, Kostnad, 500spänn! /KriK Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CaptainHowdy 1 Postad 13 September , 2009 Köper du en ny propp, så spara den gamla oavsett om den går att fixa till. Reserv propp i båten är bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser