Zlatan 0 Postad 7 September , 2009 Hej båtvänner!Jag har bestämt mej för att köpa en beg.båt,har kollat på blocket där det finns mycket skräp.I hälften av annonserna är ju halva motorn bytt eller så är den nyrenoverad.Jag hade tänkt mej en snipa på 6-7 m. som jag hoppas ska vara lätt att underhålla.Den får kosta 40-50 tusen.Hoppas att någon har lite tips att ge mig.Jag undrar ochså vad är limpa,knä,impeller.Jag tackar på förhand. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 7 September , 2009 Några råd på båt för dom pengarna har jag inte, men köp ingen träbåt. Limpa är det vattenkylda avgasröret, detta rostar med tiden sönder och kan göra att vatten kommer in i motorn bakvägen. Knä eller avgaskrök som det också kallas är fortsättningen på avgasröret, detta är också vattenkylt men här blandas också kylvattnet med avgaserna och dumpas ut i resten av avgasröret för att mynna ut utanför båten. Kröken rostar också sönder med tiden. Impellern är motorns kylvattenpump den suger in sjövatten och består av ett gummihjul med vingar. dessa vingar slitts och går av, pumpfunktionen uteblir. Impellern bör bytas vartannat år Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 510 Postad 7 September , 2009 Vad gäller limpa, knä och impeller finns det mycket info här på MG. Använd sökfunktionen så ska du se att du lär dig jättemycket. Och välkommen till MG! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 510 Postad 7 September , 2009 Och Gelis var några sekunder snabbare än jag - och snällare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 437 Postad 7 September , 2009 Kul att du bestämt dig att köpa båt! Du får ju tänka på att båtarna i denna prisklass ofta är 30-35 år gamla och då är det bara en tidsfråga innan motorn behöver totalrenoveraseller bytas ut, så en redan revnoverad motor är nog att föredra. Limpa och knä är delar av avgassystemet som förr eller senare rostar sönder och behöver bytas ut. Impeller är skovelhjulet som sitter i kylvattenpumpen, som byts ut regelbundet. Det finns väldigt många båtar av denna typ, så det är bra om du kikar på lite olika modeller för att se vad som passar dig. Jag kan rekommendera att du tittar i Båttester/Båtguiden som du hittar i vänstra spalten här på Maringuiden. Oj, jag var visst lite efter där... Senast ändrad av No_jah | 07 september 2009 | 20:19 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
miksve 0 Postad 9 September , 2009 Tror att det är viktigare att du sattsar på en båt som du får till baka pengarna på än att hitta en som är billig. Du kan köpa en billig båt av okänt märke som kan vara svårsåld om du nu inte fastnade för båt livet. Bara en tanke att ha med sig i bagaget. //Miksve Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zlatan 0 Postad 21 September , 2009 Hej igen! Comet;Möring 21,Virbo snipa, Gösnipa,Adec.Det finns många trevliga snipor i denna klassen till vettiga priser.finns det någon som har erfa.från dessa flytetyg så skriv gärna om detta kan bli väldigt intressant.Även om ni har haft nåt liknande så kan det vara kul att läsa om Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zlatan 0 Postad 2 Oktober , 2009 Hej igen!Nu har jag hittat en liten fin båt, Det är en Lillskär Holliday 19 !974 för 55000 kan det vara nåt.Finns det nån här som har haft en sådan? Skriv ett par rader i så fall,Tackar på förhand Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zlatan 0 Postad 8 Oktober , 2009 Vad sägs om Draco båtar.Dom ser väldigt fina ut.Finns det nån som har en kommentar om dessa båtar jag tycker dom ser väldigt fräcka ut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zlatan 0 Postad 23 Oktober , 2009 Hej igen! Nu har jag hittat ytterligare en läcker båttyp vad sägs om Ockelbo DC 20,21.Dessa båtar har ett härligt stuk som tilltalar mig.Finnsdet någon som har lite råd över denna båt och dess motorer o lite annat runtomkring. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CaptainHowdy 1 Postad 23 Oktober , 2009 Hej Jag har en Ockelbo DC 21. Är tvärnöjd med den. När jag letade båt ville jag ha en med hyggligt ny motor. Och helst fin i plasten. Antar att det är C 20 du menar också. Dom har jag också tittat lite på, men bara på Blocket. Aldrig kört någon. Men dom verkar läckra. Ordentlig soffa i dom. Fast jag vet inte om de har något pentry. Men det kanske skulle gå att fixa själv om man behöver. Om du letar Dc21 så har jag hört att de behöver minst 170 hk för att orka plana ordentligt med lite folk i. Har bara kört med 190hk motorer, och då går de riktigt bra. Finns rätt många med V8:or. Det är nog inte fel heller. C20 verkar bara finnas med b20. Eftersom jag aldrig kört någon vet jag inte om det räcker. Men jag tycker båtarna är coola. C20 verkar vara lite billigare med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CaptainHowdy 1 Postad 23 Oktober , 2009 Har du slutat fundera på snipor och blivit sugen på Dc nu? Om det skall vara lätt att underhålla kanske du ska kolla in båtar med utombordare, typ Finnsport 650. Har ingen aning om hur dom är, men verkar vettiga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ErikG 0 Postad 23 Oktober , 2009 En Mariehol Catalina m22 ska du ha, otroligt trevlig och stadig båt. Min första båt och ångrar inte en sekund. Du kan i stort set köra över stock och sten med den då skrovet är 12mm tjockt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zlatan 0 Postad 23 Oktober , 2009 Hej!Vad glad jag blir när man börjar få lite svarÄr en ockelbo törstig? vad har en DC 21 resp,20 för bensinförbrukning vad kostar den i inköp?Samma frågor om Marieholm Catalina 22 som ochså är en väldigt vacker båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pa28-pilot 0 Postad 24 Oktober , 2009 Zlatan! Vad väntar du på ? båtar skall det köpas bums...förbrukningen? skit i det! Det får bli mellan t ...och pekfinger. En hyglig förbrukning tror jag ligger någonstans kring en liter per nm, alltid beroende på hur man hanterar sin motor. Om du är oroade av kostnader tänk först på vad allt kostar innan du bestämmer dig, typ: - Försäkring - Hamnavgift - Vinter uppläggning - Lyft - Service - Färg (Bottenmålning, pollering, vaxning, etc.) - Nav utrustning ...och eventuellt gå någon nav kurs och få lite sjövett. När du har hela bild för dig, köp snabbt som fan...för det är härligt att vara ute på sjön. Hälsningar, Fernando Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CaptainHowdy 1 Postad 24 Oktober , 2009 Hej Vet faktiskt inte vad den drar. Inte så farligt. Beror ju på hur man kör. Priserna är väl lättast att jämföra själv på Blocket. Tippar att en fin C20 kan kosta från 50-60 000:-, DC21:or diffar mycket i pris. Typ mellan 40-200 000:- beroende på motor, drev och skick. Jag gav 130 för min, med Vp 4,3gl från 2000 och trailer. Monterade Duopropp själv sen. Men kolla runt lite på Blocket, och ta inte första bästa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ErikG 0 Postad 24 Oktober , 2009 Min Catalina med en Volvo B20 drar ca 1 liter nm, toppfart ca 25-26 knop och försäkringen ca 1100:- år. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zlatan 0 Postad 24 Oktober , 2009 Hej! ursäkta mej, men jag kan ju för f-n inget!!!!!!! om båtar o dess fart kontra bränsleförb.Jag förstår naturligtvis att en båt drar max med bränsle vid full gas,men sedan finns det något som heter planing,kör man strax innan planing eller kör i planing är det skillnad i bräns.förb. eller är detta en struntsak.Sedan har jag varit runt och tittat på Marieholm Catalina 20,22 mycket vackra skapelser,nästan som gamla jänkarbilar, men dom är ju så gamla,håller dom hur länge som helst? Det finns en på blocket för 38.000 det är väl ganska billigt eller vad säger ni? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zlatan 0 Postad 24 Oktober , 2009 Erik vilken snygg bå t du har,grattis!!!!!! Vad är en n,mil,varför använder man inte landmil det måste väl vara enklare när man talar om avstånd.En mil är väl en mil även på månen,skogen,E4,Göta kanal.Funderar på att jogga imorgon bitti 2nautiska mil vad kan det bli i verkligheten,Jag tror jag har blivit förtjust i M.Ca.förbaskat synd att den inte finn s nån här i närheten.Någon som har några tips så skriv direkt Sö Vättern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ErikG 0 Postad 24 Oktober , 2009 Tack! En nautisk mil är 1852 meter och kommer sig av hur man mäter hastighet på sjön och jordens storlek med latituder och longituder, kan inte riktigt förklara men det kan säker någon annan. Kolla här http://sv.wikipedia.org/wiki/Sjömil Senast ändrad av ErikG | 25 oktober 2009 | 00:05 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 24 Oktober , 2009 Ok, vi börjar fr början med lite generella svar så får nån komma o rätta/komplettera mina senare: En båt, planande eller inte, drar som allra minst på tomgång.. men det antar jag du förstått. Om vi sen tittar på planande båtar så har dom flesta sin mest ekonomiska fart i hastigheten strax över den fart den börjat plana. Det skiljer sig en (hel) del mellan båt o båt beroende på skrovfom (om den är lättdriven eller inte) samt motoralternativ. En given båt behöver inte vara snålare på soppan för att den har en mindre motor. Ofta tillomed tvärtom. En kraftigare motor behöver inte jobba så hårt för att hålla båten över planingsfart som en liten dito. En kraftigt V-bottnad båt behöver lite mer motor för att drivas fram än en riktigt plattbottnad dito. Fördelen med en båt med platt botten (ex.vis den Runnö19 jag har för trollingfisket) är att den blir väldigt sidostabil (mindre rank) än en med kraftigt V. Å andra sidan slår o stampar det mycket mer i den platta båten om det går lite sjö. Medan planande båtar lyfter i farter över planingströskeln (och därmed får väldigt lite våt yta så sjunker de s.k. deplacerande (icke-planande) båtarna ner -speciellt med aktern- istället, och går alltså tyngre i sjön i högre hastigheter, men behöver inte mkt till motor för att tuffa fram i lite långsammare tempo med relativt blygsam bränsleförbrukning. Typ 1 knop / meter båt antar jag är ganska rättvisande? 1 sjömil/distansminut/nm = 1852 meter. 1 knop = 1 sjömil/timme Varför man mäter avstånd o fart annorlunda på sjön är en fråga som behöver en egen tråd hehe. Åtminstone kan inte jag förklara det på ett smidigt sätt bara på några få rader. Men du behöver ju å andra sidan inte veta VARFÖR, bara ATT Det var länge sen jag satt i en Ockelbo DC21 men har för mig att det var relativt kraftig V-skrov på dom. Vi gick en gång i tiden fr Karlstad i norra Vänern till Läckö utanför Lidköping i en DC21:a. Kändes aldrig farligt på något sätt, även om man var tvungen att vara 3 personer för att pissa i hinken. Det blåste runt 18m/s o gick riktigt höga vågor.... När vi till slut kom fram (jo, vi låg bara på c:a 3-4 knop hela vägen så det tog tid) så lade vi till bredvid en segelbåt på runt 35 fot. Skepparn kom upp på kvällen o förklarade att det var jobbigt att ligga inblåst.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bregott_22 0 Postad 24 Oktober , 2009 Hej Håller med dig Zlatan varför krångla till det. Använd landmil på sjön!! Ta även bort Kilo, Watt, Volt, Byte och Timmar. Jag vill ha två mil potatis Hej skulle vilja ha en fem mils lampa. Kolla min dator den har nio mils minne. Kan du komma hem till mig om sex mil? ....eller vänta nu finns det olika längd, tids och måttenheter??? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 25 Oktober , 2009 Man behöver inte sitta och räkna om hastigheter, avstånd mm om man inte vill då det finns program för det. Hoppas länken nedan hjälper. http://www.konvertera.nu/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zlatan 0 Postad 30 Oktober , 2009 Heja Bregott! Vi kan erövra världen med ett helt nytt metersystem där det endast finns meter, Km,mil att referera till.Vi kan till och med starta ett nytt riksdagsparti,jag kan fråga Bert Karlsson om han vill vara frontfigur.Imorgon skall jag gå på hockey dricka 4-5 meter öl,ha väldigt trevligt sedan träffa en vacker kvinna, snygg som fan (ca:7-8 mil).Man kan ändra på allt, det tar bara lite tid. Min dotter frågade nyss hur långt är det kvar till Julafton,jag svarade ungefär 2 mil.Hon nickade nöjt.Vi började denna veckan,ha det gött. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
maxxan 0 Postad 3 November , 2009 Är du helt rokie skulle jag satsa på en bra styrpulpetare på 6 meter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zlatan 0 Postad 11 December , 2009 Monark 670 salong kan det vara en bra nybörjarbåt månntro, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zlatan 0 Postad 13 December , 2009 Eller kanske en Ockelbo DC 21!!!!!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 13 December , 2009 Funderade precis som Maxxan.. Du bör nog fundera över hur mycket tid du vill lägga ner på båten. Ju större båt och ju mer inredning och bröte som finns i den, ju mer tid kommer du att få lägga på den. Sen är det vad du ska använda den till.. bad, sola, övernatta, fixa käk, fiske, ha med vänner och bekanta... listan kan göras lång. Gör det inget att du behöver lägga ner en massa tid, så ska du köpa en större båt.. snipa etc.. Vill du lägga ner så lite tid/pengar som möjligt så ska du köpa en styrpulpet.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zlatan 0 Postad 14 December , 2009 Hej igen! Finns det någon här som kan rekommendera en snipa för en 50-70 tusen vore jag oerhört tacksam. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 14 December , 2009 Det finns massor av snippor, i den prisklassen, på blocket. T.ex: http://www.blocket.se/ostergotland/Snipa_Scantic_1978_1980_i_Ostergotland_24443807.htm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser