Gå till innehåll
onsdag 13 november 2024
pelle_g

masta av first 31.7

Rekommendera Poster

Hej ska masta av i veckan, ni som har en 31.7 var brukar ni lyfta för att få bra balans, under nedre spridaren eller den övre.

/Pelle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utan att veta exakt hur din rigg ser ut vill jag föreslå att du gör så här:

Ställ dig på lite avstånd från båten. Se efter hur högt upp som mastens halva höjd befinner sig, inräknat den eventuella del som går genom däck ner mot kölen.

Du skall inte fästa lyftslinget lägre än någon halvmeter över denna halva höjd, snarare en meter över halva höjden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är sällan det är bra balans i 2-spridar riggar. På min båt får jag sätta slinget mellan spridarna. Om man säkrar med en tamp nedåt som man knopar fast ordentligt har det alltid gått bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns det inte en massa fiffiga lösningar på metallprylar man kör in i likrännan och lyfter med för sådana här problem?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jodå, det finns massor med små fiffiga prylar som går att köra in i likrännan och sedan lyfta med, jag var på väg att köpa en sådan inför vårens påmastning.  Pratade så med Benns som också tyckte att dessa prylar var förträffliga, men av en helt annan anledning, de orsakar haverier så att Benns får mycket jobb.  Mina enda spridare sitter lågt, så lågt att masten blir topptung om man lägger lyftslingen under dem.  Så jag lade en sling under spridarna, lina från den upp ett par meter till själva lyftslingen, fungerade bra.  Sedan klättrade jag upp i mastkranen och skar av lyftslingen med en fasttejpad kniv på lång stång.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...