Gå till innehåll
söndag 26 januari 2025
Stefan65

Septitank

Rekommendera Poster

Hej, jag står inför den fina uppgiften att byta toa och slangar till och från septitanken under vintern. Själva tanken ska få sitta kvar. Idag finns ett självfall ut genom skrovet för tömning. Jag tänkte komplettera det med en modern suganslutning på däck. Är det någon som gjort liknande jobb och kan ge mig några tips skulle jag vara glad. Sugslangen tänkte jag ansluta med en T-koppling mellan tanken och det nuvarande utloppet. Det finns en äldre suganslutning idag som kommer ut genom skrovet, men den är för liten för de sugar jag har provat. det finns också en ventilering från tanken. Det är ett skitgöra, men måste göras.

 

Snart dags för torrsättningGråter

Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Stefan.

Kul vinterjobb du har framför dig Skrikandes Jag gjorde ett totalmontage liknade ditt inkl pump och eltoa. Viktigt är att du inte sparar på krutet när du väljer slangar. Endast Semperit och Lundgrens duger. Detta gäller även slangen till luftningen till tanken. Använd alltid dubbla klammor och byt alla bordsgenomföringar och kulventiler när du ändå gör jobbet. Tänk på att minsta inv dim på luftningen ska vara 19mm. Valde att montera en Jabsco ventil som man väljer tömmning genom sugning eller i havet/sjön. Har funkat perfekt. Som tankmätare valde jag Gobius 4. När du nu ska göra en renovering av befintlig tank så fyll tanken med klorin före och låt denna verka innan du tömmer kalaset. Förhoppningsvis så blir odören mildare.

/Zinderella

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funkar bra att göra det vid minusgrader också för då luktar inte skiten, den är fryst. Jag vet det var så jag gjorde.

Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra tips ! Vad tror du om att köra med flytande kväve eller kolsyreis på sommar/vår Cool

Tyvärr så tror jag att slangarna om möjligt blir ännu mer bångstyriga vid kyla/minusgrader.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen, det där med klorin låter bra. Jag har fyllt den redan nu med sanitetsvätska som man gör rent husvagnstankar med. Enligt förpackningen skulle det skynda på nedbrytningen, men vi frå se. Har ni en en anslutning på däck för att suga ur tanken? Det ser ganska bekvämt ut med en sån. Avluftningen räcker tror jag. Dels finns originalavluftningen, och den gissar jag nog att den är 19 mm, och sen finns den gamla sugporten i skrovet strax ovanför tanken, och den är nog minst 25mm. Jag tänkte båda vara kvar. Det är billigare än att sätta igen ena hålet. Jag kan ta lite kort under resans gång och lägga ut här senare.

Vi höres

Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slangarna är ungefär lika bångstyriga när de är kalla som när de är varma (20 grader). Och jag fick massor av blåmärken på armarna av allt lirkande och dragande Gråter.

Men det var lika illa när jag skulle montera ny pump, vilket jag gjorde på sommaren. Men då hade jag lukten dessutom. Fy bubblan vad det luktade!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...