Gå till innehåll
måndag 24 februari 2025
least

Val av motorolja till Mercury 90hk / 4T

Rekommendera Poster

(Jag misstänker att detta är en återkommande fråga, men jag ställer den ändå.)

Jag är nybliven ägare till en Mercury 90hk, 4T 2002 som enligt manualen ska minst ha SAE 10W-30 alt. SAE 25W-40. (Utan att veta 100% antar jag att oljan ska vara mineraloljebaserad.)

Oljan ska minst fylla krav enligt SH, SG, SF, CF-4, CE, CD, CDII.

Då jag vet att det är billigare per liter att köpa olja på större dunk, så har jag på Swedol hittat en olja som tillverkas av Q8, T750 och denna motsvarar dessa krav.

handla.swedol.se artikel: OF-619506

Men min fråga är: Då motorn egentligen ska ha en marinolja och inte en olja anpassad för krävande dieselfordon (T750), fungerar det att använda T750-oljan eller bör jag köpa en marinolja?

Tacksam för svar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skrev!

Oljan ska minst fylla krav enligt SH, SG, SF, CF-4, CE, CD, CDII.

Ifall vi tar ett steg tillbaks. Så är det så förnuftigt påkommet att ex API (amercan petrolium inst..) har klassat oljor. (Jag har inte brytt mig lära mig andra klassningar). Står det ex API SH/CF på en oljedunk så betyder det att oljan i första hand är avsedd för S = tänstiftsmotor (bensin) och för att få reda på hur bra oljan för bensinmotorer är,  är det bara att börja räkna från a till klassningen H. Vilket betyder att denna oljan är högre klassad än en som det står SJ.

Står det däremot API CJ/SF är oljan följdaktligen först och främst avsedd för dieselmotorer.  

Det där med marinoljor osv är bara båg. Köp en olja som är avsedd för, i ditt fall bensinmotorer och  högt klassad  så får du också en bra olja. mvh/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för ditt snabba svar! Följd-fundering:

T750 API CI-4/SL = primärt för dieselmotor, men fyller kraven då SL  är bättre än SH.

Och då den är optimerad för dieselmotoror, antar jag att den funkar för bensinmotorer med.

Alltså kan jag köpa oljan T750 till min motor, korrekt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...